بررسی رابطه بین نمره آپگار با PH و Base Excess شریان نافی بدو تولد در نوزادان

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
با وجود ارزش آپگار بدو تولد در تشخیص نوزادان مبتلا به دیسترس جنینی، عدد پائین آپگار لزوما موید هیپوکسی و آسفیکسی جنین نیست و عوامل دیگری هم می توانند باعث کاهش درجه آپگار شوند. بدین منظور ما این مطالعه را با هدف تعیین ارتباط PH و Base Excess شریان نافی بدو تولد با نمره آپگار در نوزادان انجام دادیم.
مواد و روش ها
در این پژوهش مقطعی آینده نگر، از 200 نوزاد متولد شده با روش زایمان طبیعی یا سزارین، برگه پرسشنامه ای با توجه به پرونده مادر و مشخصات حین تولد نوزاد تکمیل گردید. نمرات آپگار تمام نوزادان ثبت شده و نمونه خون شریان نافی جهت تعیین میزان PH و Base Excess به آزمایشگاه بیمارستان ارسال گردید. آنالیز داده ها با نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد بین عدد آپگار دقیقه اول و پنجم و گازهای خون شریان نافی ساعت اول تولد رابطه معنی داری وجود دارد (001/0 P<). آزمون آماری رابطه معنی داری را بین وزن زمان تولد (05/0 P<)، دفع مکونیوم (001/0 P<)، نیاز به احیاء (001/0 P<) و بستری در NICU (001/0 P<) با میزان نمره آپگار و PH و Base Excess خون شریان نافی نشان داد. اما بین جنس نوزاد، سن مادر، تعداد حاملگی و نوع زایمان با میزان نمره آپگار و PH و Base Excess خون شریان نافی این ارتباط معنی دار نبود (05/0 P>).
بحث و نتیجه گیری
پژوهش حاضر نشان داد بین عدد آپگار و گازهای خون شریان نافی ساعت اول تولد رابطه معنی داری وجود دارد که این نکته می تواند در درمان نوزاد با آپگار پائین اهمیت فراوانی داشته باشد لذا در این نوزادان اندازه گیری گازهای خون شریان نافی به طور روتین اقدام مناسبی است ولی در نوزادان با آپگار مناسب این امر بجز در موارد خاص لزومی ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
144
لینک کوتاه:
magiran.com/p1261665 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!