ویژگی های استاد نمونه: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
یکی از مولفه های تاثیرگذار در فرایند آموزش، استاد است. مطالعات نشان می دهد نقش استاد در یادگیری فراگیران بسیار با اهمیت و محوری است. در این میان یکی از مهم ترین و پایه ایترین ذی نفعان اساتید دانشگاه نیز، دانشجویان می باشند که دارای انتظاراتی از اساتید نمونه با تعیین معیارهای لازم می باشند. لذا این مطالعه با هدف تبیین نقطه نظرات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد ویژگی های یک استاد نمونه انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه یک مطالعه کیفی با رویکرد آنالیز محتوی از نوع استقرایی-قراردادی است که به کنکاش در خصوص نقطه نظرات دانشجویان مبتنی بر فلسفه طبیعت گرایانه می پردازد. شرکت کنندگان در این مطالعه، 19 نفر دانشجوی مشغول به تحصیل در رشته های مختلف دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده اند. جهت جمع آوری داده ها از روش مصاحبه های فردی عمیق نیمه ساختارمند استفاده شده است.یافته ها با استفاده از رویکرد آنالیز محتوای قراردادی تحلیل شده اند.
یافته ها
نتایج حاصل از مطالعه منجر به شناسایی سه تم توامان علم و بیان، بایسته های اخلاقی در تعلیم و تربیت و ارتباط و تعامل با دانشجو گردید. تم سوم مطالعه دارای یک زیر تم با عنوان انعطاف پذیری جو کلاس درس بوده است.
بحث و نتیجه گیری
بر اساس یافته های حاصل از مطالعه می توان دریافت که اساتید دانشگاه نه تنها نقش مهمی در آموزش نسل جوان دانشگاهی را بر عهده دارند بلکه از جایگاه بی نظیری نیز در شکل گیری الگوهای عملکردی دانشجویان برخوردارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
85
لینک کوتاه:
magiran.com/p1261672 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!