ارزیابی صحت خودگزارش دهی مواجهه با دود سیگار در دوران بارداری از طریق اندازه گیری سطح کوتینین بند ناف نوزاد

پیام:
چکیده:
مقدمه
مواجهه با دود محیطی سیگار در دوران بارداری منجر به عوارض جنینی و نوزادی می گردد. از آنجایی که بررسی تاثیر مواجهه با دود سیگار در دوران بارداری بر پایه خودگزارش دهی مادران ممکن است دقیق نباشد، لذا این مطالعه به منظور بررسی صحت گزارش مادر از مواجهه با دود سیگار با کوتینین سرم بندناف نوزاد در زمان زایمان انجام شده است.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر به صورت مقطعی برروی 108 خانم باردار غیرسیگاری در زمان زایمان انجام شد که براساس گزارش خودشان به دو گروه مواجهه یافته (54 نفر) و مواجهه نیافته (54 نفر) با دود سیگار تقسیم شدند. مواجهه با دود سیگار در دوران بارداری ابتدا از طریق پرسشنامه وضعیت مواجهه با دود سیگار و سپس از طریق اندازه گیری کوتینین سرم بندناف ارزیایی شد، بدین صورت که نمونه خون بندناف بعد از تولد نوزاد به منظور بررسی سطح کوتینین (متابولیت اصلی نیکوتین) در اتاق زایمان گرفته شد. جهت تخمین صحت خودگزارش دهی مادران از مواجهه با دود سیگار از نقطه برش کوتینین سرم بندناف نوزادان استفاده گردید که نقطه برش در این مطالعه بیش از 2 نانوگرم بر میلی لیتر به عنوان مواجهه یافته در نظر گرفته شد.
نتایج
میانگین هندسی کوتینین سرم بندناف نوزاد در گروه مواجهه یافته (ng/ml 22/1±71/3) نسبت به گروه مواجهه نیافته (ng/ml 63/0±404/0) بیشتر بوده است (0001/0>P). همچنین بین خودگزارش دهی خانم باردار از مواجهه با دود سیگار با کوتینین سرم بندناف نوزاد همبستگی قوی وجود دارد (کاپا 98%) و ارتباط آماری معنی داری مشاهده شد (0001/0>P). گزارش خانم های باردار از مواجهه با دود سیگار با میزان کوتینین سرم بندناف دارای حساسیت 98%، ویژگی 100%، ارزش اخباری مثبت 100% و ارزش اخباری منفی 98% می باشد.
نتیجه گیری
این مطالعه ثابت نمود که خودگزارش دهی خانم باردار از مواجهه با دود سیگار در دوران بارداری از صحت بالایی برخوردار می باشد و پیشنهاد می کند؛ چنانچه محتوای پرسشنامه ساختاری و تکنیک مصاحبه دقیق باشد می توان از آن به عنوان جانشین قوی برای اندازه گیری بیومارکرهای شیمیایی دود سیگار نظیر کوتینین لحاظ نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1262937 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!