تاثیر درمان واریکوسل بر شاخص های آنالیز اسپرم

پیام:
چکیده:
مقدمه
واریکوسل یکی از شایع ترین علل ناباروری مردانه قابل اصلاح بوده که به دلایل گوناگونی همواره تشخیص به موقع آن با تاخیر صورت می گیرد. شیوع نسبتا بالای واریکوسل در مردان، همواره تشخیص و درمان این مشکل را جزء اقدامات مهم ارولوژیک قرار داده است. مطالعات گوناگونی در خصوص درمان واریکوسل و تغییرات کیفیت مایع منی صورت گرفته که معمولا به صورت کامل نبوده و نتایج متفاوتی داشته اند، لذا باتوجه به شیوع بالای واریکوسل در مردان و درمان نسبتا ساده آن، برآن شدیم تا تغییرات مایع منی و کیفیت اسپرم را پس از عمل واریکوسلکتومی بررسی نماییم.
مواد و روش ها
این پژوهش به صورت مقطعی، برروی کلیه مراجعین داوطلب با تشخیص واریکوسل از سال 88 لغایت 90 صورت گرفت. در این تحقیق پس از تکمیل پرسشنامه خود تنظیمی برای هر بیمار، بررسی مایع اسپرم قبل و بعد از عمل (در دو نوبت سه و شش ماه پس از عمل) انجام شده و نتایج با هم مقایسه شد.
نتایج
در این مطالعه میانگین سنی 250 نفر مراجعه کننده 9/3±2/35 سال بود. اکثر افراد تحت بررسی در گروه سنی 31-40 سال (8/70%) بودند. از کل مراجعین 198 نفر (2/79%) متاهل بودند. درخصوص سمت درگیری واریکوسل، در 218 مورد (2/87%) سمت چپ درگیر بود. نتایج این پژوهش نشان داد که کلیه شاخص های اسپرم با عمل واریکوسلکتومی وضعیت بهتر و مطلوب تری پیدا نموده به طوری که بین شاخص های اسپرم مثل افزایش میانگین حجم مایع سیمن (001/0P<)، افزایش میانگین تعداد اسپرم (001/0P<)، افزایش تحرک اسپرم (001/0P=)، بهتر شدن مورفولوژی اسپرم (001/0P<) و اصلاح pH مایع منی (001/0P<) و عمل واریکوسلکتومی رابطه معناداری وجود داشت.
نتیجه گیری
پژوهش حاصل نشان داد با تشخیص به موقع و درمان واریکوسل می توان تا حدود زیادی مشکلات موجود در کیفیت شاخص های اسپرم مردان را بهبود بخشیده و احتمالا میزان ناباروری آنها را کاهش داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1262954 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!