طراحی و اعتباریابی ابزار ارزشیابی بالینی مدرسان پرستاری (فرم دانشجو) در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
برای انجام یک ارزشیابی صحیح ضروری است که ابزارهای مورد استفاده معتبر باشند و به طور دقیق و متناسب با جامعه پژوهش و رشته تخصصی تهیه گردند. این مطالعه با هدف تعیین معیارهای معتبر و پایا جهت ارزشیابی بالینی مدرسان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال تحصیلی 91-1390 انجام شد.
روش کار
برای مطالعه توصیفی- اکتشافی حاضر ابتدا با جستجو در سایت های مختلف و بررسی متون قبلی، فرم اولیه ارزشیابی بالینی شامل 60 گویه بر اساس مقیاس لیکرت تدوین شد. روایی صوری ابزار با استفاده از نظرات دانشجویان، مدرسان پرستاری و استادان صاحب نظر رشته پرستاری و علوم تربیتی و روایی محتوایی بر پایه شاخص روایی Waltz و Bausell تعیین گردید. روایی سازه ابزار نیز با استفاده از روش آماری تحلیل عاملی اکتشافی تعیین شد. برای بررسی پایایی ابزار ضریب Cronbach s alpha، دو نیمه کردن و بازآزمایی مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
تحلیل عاملی برای بررسی روایی سازه ابزار منجر به تعیین دو عامل، رفتارهای آموزشی شامل 21 گویه با دامنه ضریب عاملی بین 788/0-633/0 و مقدار ارزش ویژه 059/20 و رفتارهای حمایتی شامل 6 گویه و دامنه ضریب عاملی بین 799/0-629/0 و مقدار ارزش ویژه 915/1 شد. مقدار ضریب Cronbach s alpha ابزار ارزشیابی بالینی در کل برابر 95/0 تعیین گردید. ضریب Cronbach s alpha عامل اول 96/0 و عامل دوم برابر 85/0 بود. مقدار ضریب پایایی به روش دو نیمه سازی برابر 81/0 به دست آمد. در روش بازآزمایی نیز مقدار ضریب همبستگی Pearson برابر با 77/0 در سطح معنی داری 001/0 > P محاسبه شد. ضریب همبستگی عوامل با سوال پایانی پرسش نامه «در مجموع استاد خود را چگونه ارزیابی می کنید؟» برای عامل اول 81/0 در سطح معنی داری 001/0 > P و برای عامل دوم 72/0 در سطح معنی داری 001/0 > P حاصل شد.
نتیجه گیری
ابزار ارزشیابی بالینی مدرسان پرستاری (فرم دانشجو) با 27 گویه شامل دو عامل رفتارهای آموزشی با 21 گویه و رفتارهای حمایتی با 6 گویه طراحی شد که از روایی و پایایی خوبی برخوردار می باشد. پیشنهاد می شود این ابزار توسط مسوولین ارزشیابی استادان در EDC (Education development center) جهت ارزشیابی مدرسان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در بالین به کار گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1263146 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!