طراحی و بررسی اعتبار و پایایی ابزار سنجش محیط آموزشی آکادمیک در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
محیط آموزشی یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده موفقیت برنامه آموزشی است و کیفیت محیط آموزشی به عنوان یک تعیین کننده بسیار مهم در یادگیری موثر شناخته شده است. هدف این مطالعه، طراحی ابزار سنجش محیط آموزشی آکادمیک از دیدگاه دانشجویان در دانشکده های بهداشت و ارزیابی روایی و پایایی آن بود.
روش کار
در پژوهش حاضر به روش کیفی و با نمونه گیری هدفمند، 8 نفر از دانشجویان و 3 نفر از اعضای هیات علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مورد مصاحبه قرار گرفتند و تعداد 81 گویه استخراج گردید. این گویه ها در شش حیطه شامل جو کلی دانشکده، یاددهی، استادان، دانشجویان، تجهیزات و امکانات آموزشی و محیط فیزیکی نامگذاری شد. برای تعیین روایی صوری از قضاوت افراد متخصص و شاخص های تاثیر گویه، برای تعیین روایی محتوا از نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا و برای تعیین روایی سازه از روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. به این منظور پرسش نامه ها توسط 250 نفر دانشجو تکمیل گردید. جهت تعیین پایایی پرسش نامه ضریب Cronbach s alpha و ضریب همبستگی درون خوشه ایمورد استفاده قرار گرفت. جهت تحلیل داده ها نرم افزار آماری SPSS نسخه 19 استفاده شد.
یافته ها
پس از محاسبه شاخص های تاثیر گویه، نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا، گویه ها به 56 کاهش یافت. تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که تمامی بارهای عاملی استاندارد شده در سطح 05/0 معنی دار است. ضریب Cronbach s alpha کل پرسش نامه برابر با 94/0 و برای شش حیطه مورد نظر بین 65/0 تا 85/0 بود که نشان از همبستگی درونی خوب سوالات در کل و در هر حیطه داشت. ضریب همبستگی درون خوشه ای(Intraclass correlation coefficient یا ICC) برابر 94/0 به دست آمد که حاکی از پایایی و همسانی درونی بسیار خوب پرسش نامه ارزیابی محیط آموزشی بود.
نتیجه گیری
ابزار طراحی شده، اعتبار و پایایی خوبی دارد و می توان از آن به عنوان یک ابزار مناسب جهت ارزیابی محیط آموزشی آکادمیک در دانشکده های بهداشت استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1263147 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!