بررسی هیستوپاتولوژیک واکنش بافت همبند موش سفید بزرگ آزمایشگاهی به نانوکامپوزیت قابل تزریق شیشه سرامیک- کایتوسان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
استفاده از شیشه سرامیک بیواکتیو به جهت توانایی آن در پیوند مستقیم با بافت استخوانی در بازسازی و ترمیم استخوان از دست رفته، مورد توجه قرار گرفته است. کیتوسان نیز غیر سمی است و دارای قابلیت سازگاری بیولوژیکی و قابلیت تجزیه بیولوژیکی می باشد. از طرفی، سیستم های تزریق پذیر به علت حداقل تهاجمی بودن و توانایی ایجاد داربست هایی در محل کاربرد، می توانند شکل عیب استخوانی را به خود بگیرند و نیاز به ایمپلنت از پیش ساخته شده را از بین ببرند. لذا در تحقیق حاضر، واکنش نسج همبندی رت به نانوکامپوزیت تزریق پذیر شیشه سرامیک- کایتوسان که به نظر می رسد جانشین خوبی برای مواد صناعی پر کننده نقص های استخوانی باشد و با توجه به امکان تولید این ماده در ایران، مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
این پژوهش، یک مطالعه حیوانی بود که در آن 40 موش صحرایی به 5 گروه 8تایی تقسیم شدند. لوله های پلی اتیلن پر شده با نانوکامپوزیت قابل تزریق شیشه- سرامیک- کایتوسان، به عنوان گروه مورد و لوله های خالی به عنوان گروه شاهد در بافت همبند زیر جلدی موش های سفید بزرگ کاشته شد. نمونه های بیوپسی از نواحی مورد و شاهد پس از 7، 15، 30، 60 و 90 روز، مورد بررسی هیستولوژیک قرار گرفتند و تعداد سلول های التهابی و رگ های خونی شمارش شد. برای بررسی تفاوت ها از آزمون های آماری t و Analysis of variance (ANOVA) در سطح معنی داری 050/0 > P استفاده شد.
یافته ها
به طور کلی، اختلاف معنی داری در شدت التهاب بین دو گروه مورد و شاهد در روزهای مختلف دیده نشد. این مساله در مورد تعداد رگ خونی نیز صادق بود (050/0 < P).
استنتاج
به نظر می رسد که ماده پیش گفته، از سازگاری نسجی خوبی برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
200 تا 209
لینک کوتاه:
magiran.com/p1264038 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!