بررسی اثرات تجویز مهارکننده نیتریک اکساید بر تغییرات وزن و ساختار بافتی کلیه موش صحرایی باردار

پیام:
چکیده:
مقدمه
نیتریک اکساید به عنوان یک پیامبر داخل سلولی و بین سلولی در بسیاری از فرآیندهای بیولوژیک بدن از جمله عملکرد صحیح کلیه نقش مهمی را بر عهده دارد. لذا مطالعه حاضر جهت بررسی اثر مهاری L-NAMEبر وزن و ساخنار بافتی کلیه موش صحرایی باردار انجام گرفته است.
مواد و روش ها
24 سر موش صحرایی ماده نژاد ویستار با وزن متوسط250-200 گرم و سن متوسط 8 هفته، پس از جفت گیری و مشاهده پلاک واژینال که به عنوان روز صفر حاملگی در نظر گرفته می شود به 3 گروه 8 تایی تقسیم شدند. به غیر از گروه کنترل، بقیه گروه ها به ترتیب ml/kg/ip1 نرمال سالین، mg/kg/ip1 ماده L-NAME، در روزهای سوم، چهارم و پنجم حاملگی دریافت کردند. در روز هیجدهم بارداری، موش ها با اتر بیهوش و پس از خروج کلیه ها به روش لاپاراتومی توسط محلول کلروفرم کشته شدند. پس از اندازه گیری وزن،کلیه ها در فرمالین 10 درصد فیکس شد. سپس پاساژ بافتی و رنگ آمیزی با روش هماتوکسیلین- ائوزین (E&H)، انجام و تغییرات بافتی با میکروسکوپ نوری الیمپوس مدل Cx31 ساخت ژاپن مورد بررسی قرارگرفت. برای آنالیز آماری از نرم افزار SPSS 16 و آزمونOne way ANOVA استفاده شد.
یافته های پژوهش:در بررسی مقایسه ای با آزمون ANOVA علی رغم افزایش وزن کلیه ها در گروه L-NAME، اختلاف آماری معنی داری (P<0/01) بین گروه ها وجود نداشت. در تصاویر مربوط به گروه L-NAME. به هم خوردگی نظم در قشر و گلومرول های کلیوی، ارتشاح لنفوسیتیک و احتقان عروق خونی) Congestion(دیده شد.
بحث و نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان می دهد که تجویز L-NAME در دوره ی بارداری ممکن است از طریق کاهش سطح NO باعث تخریب ساختار بافتی کلیه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1266850 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!