پروفایل بیان ژن های اختصاصی سلول های جنسی در سلول های بنیادی اسپرماتوگونیال انسانی پس از هم کشتی با سلول های سرتولی

پیام:
چکیده:
زمینه
سلول های بنیادی اسپرماتوگونی پایه اسپرم-زایی انسان می باشند. با توجه به شمار اندک و نبود شاخص اختصاصی، مطالعه پیرامون ویژگی ها و عملکرد این سلول ها در شرایط داخل آزمایشگاهی می تواند در درک بیولوژی باروری مردان کمک کننده باشد. بررسی کنونی به منظور ارزیابی تاثیر هم کشتی با سلول های سرتولی بر میزان کلونی زایی و بیان تعدادی از ژن های اختصاصی سلول های جنسی مردان در شرایط داخل آزمایشگاهی انجام گرفت.
مواد و روش ها
سلول های بیضه ای با استفاده از روند هضم آنزیمی دو مرحله ای و استفاده از صفحات تمایزی،از بیوپسی های بیضه جداسازی شدند. دو سیستم کشت به صورت هم کشتی با سلول های سرتولی خود فرد و کشت سلول های اسپرماتوگونی بدون هم کشتی (به عنوان گروه کنترل) طراحی شد. طی سه هفته کشت تعداد و قطر کلونی های حاصل ارزیابی شد. بیان اینتگرین آلفا 6، اینتگرین بتا 1 و PLZF به عنوان شاخص های اختصاصی سلول های جنسی با استفاده از Real time PCR مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از روش آنالیز واریانس یک طرفه در نرم افزار SPSS ویرایش 16 و بامحدوده اطمینان 95 درصد مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد هم کشتی با سرتولی به طور معنادار منجر به افزایش تعداد و قطر کلونی های حاصل از سلول های اسپرماتوگونی طی دوره کشت نسبت به گروه کنترل شد (05/0>P). همچنین میزان بیان مارکرهای سلول های بنیادی جنسی تحت بررسی در طی هفته های دوم و سوم، در گروه هم کشتی نسبت به گروه کنترل به طور معنادار بالاتر بود (05/0>P).
نتیجه گیری
با توجه به اثرات بهینه سلول های سرتولی بر روی سلول های بنیادی اسپرماتوگونی، به نظر می رسد بهره مندی از سیستم هم کشتی با سلول های سرتولی می تواند به عنوان روش مناسبی به منظور غنی سازی سلول های اسپرماتوگونی انسانی مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
150 تا 160
لینک کوتاه:
magiran.com/p1267105 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!