شاخص های افتراق اقامتی بر اساس داده های سرشماری سال 1385 در استان هرمزگان

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
یکی از سوالات مهم تحقیقات اپیدمیولوژیک و اجتماعی، بررسی الگوهای ارتباط بین محل زندگی افراد و پیامدهای اجتماعی و سلامتی است. در این بررسی، محاسبه شاخص های افتراق برای متغیرهایی اقتصادی- اجتماعی مهم با استفاده از داده های سرشماری سال 1385 انجام گرفته است، و سپس برای پاسخ به این سوال که آیا افتراق اقامتی با تفاوت های موجود در سطح سلامت، در زیر گروه های یک متغیر مورد نظر ارتباط دارد، تلاش شده است.
روش کار
دراین مطالعه از نمونه 20درصد داده های سرشماری سال 1385 کشور استفاده شده است. شاخص های افتراق اقامتی در وهله اول با در نظر گرفتن شهرستان به عنوان واحد سکونت برای کل شهرستان محاسبه گردید و در مرحله بعد، محاسبات با در نظر گرفتن بخش/شهر/دهستان به عنوان واحد سکونت برای هر یک از شهرستان های استان به طور جداگانه انجام شده است. در این مطالعه 6 شاخص افتراق محاسبه گردید. در تقسیم بندی افتراق از نقطه برش های معمول برای D issimilarity Index وInformation theory index استفاده گردید.
نتایج
براساس شاخص های افتراق dissimilarity index) و(Information theory index محاسبه شده، استان هرمزگان از نظر بیش تر متغیرهای مورد مطالعه، افتراق کم داشت. متغیرهای مورد بررسی در برخی شهرستان های استان افتراق متوسط، زیاد و حتی شدید داشتند.
نتیجه گیری
نتایج، نشان دهنده توزیع نامناسب تعدادی از متغیرها در بین واحدهای جغرافیایی مورد بررسی در برخی از شهرستان های استان هرمزگان می باشد. مقامات استان می توانند از اطلاعات تولید شده برای توزیع مناسب تر خدمات و حرکت در راستای تحقق برابری در سلامت و عدالت اجتماعی استفاده نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p1268380 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!