تاثیرپذیری عملکرد و کیفیت تولید مرغان تخم گذار از نقطه نظر برخی از عوامل مدیریتی (مطالعه موردی: استانهای تهران و البرز)

پیام:
چکیده:
به منظور بررسی تاثیر برخی از پارامترهای مدیریتی بر عملکرد تولیدی مرغداری های تخم گذار استان های تهران و البرز پرسشنامه ای به منظور اخذ اطلاعات تحصیلی مدیر، موقعیت جغرافیایی و بیماری ها، وضعیت نور و تغذیه در اختیار مدیران 150 گله (سالن) تخم گذار تجارتی از 15 مزرعه تولیدی قرار گرفت و در کنار آن اطلاعات مربوط به نور سالن، نوع جیره وعملکرد تولید با مراجعه به سالن ها به صورت مشاهده ای و مصاحبه با مدیر و مراجعه به رکوردهای ثبت شده مزرعه گردآوری شد. به منظور بررسی پارامترهای کیفیت تخم مرغ تولیدی، از هر گله تعداد 10 عدد تخم مرغ به صورت تصادفی انتخاب و در شرایط استاندارد نگهداری شدند، در پایان همه نمونه ها در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفتند و پارامترهای کیفی پوسته و محتویات تخم مرغ محاسبه شدند.
نتایج نشان داد که مرتبط بودن رشته ی مدیر با حرفه دامپروری باعث کاهش پارامترهای رنگ زرده، وزن زرده و مصرف خوراک و افزایش تلفات شده است (0/05>P). آموزش دادن مدیر مزرعه باعث کاهش رنگ زرده، ضخامت پوسته، وزن زرده، واحد هاو، شاخص شکل تخم مرغ، مصرف خوراک و افزایش تلفات شده است (0/05>P). درصد زرده و ضریب تبدیل خوراک به تخم مرغ در گله های کرج نسبت به ورامین زیادتر و رنگ زرده و درصد تولید تخم مرغ کم تر بود (0/05>P). استفاده از جیره پلت نسبت به جیره آردی باعث افزایش رنگ زرده، ضخامت پوسته، شاخص شکل تخم-مرغ، مصرف خوراک، ضریب تبدیل خوراک به تخم مرغ و کاهش تلفات شد (0/05>P). خرید خوراک آماده از بیرون نسبت به هنگامی که خوراک در مزرعه تهیه می شد باعث کاهش واحد ها، مصرف خوراک، درصد تولید تخم مرغ و تولید تخم مرغ روزانه شد (0/05>P). سابقه ی درگیری گله با بیماری نسبت به عدم سابقه ی درگیری باعث افزایش ضخامت پوسته، شاخص شکل تخم مرغ، مصرف خوراک، ضریب تبدیل خوراک به تخم مرغ و کاهش وزن تخم مرغ، تولید تخم مرغ روزانه و کاهش تلفات شد.استفاده از لامپ کم مصرف نسبت به لامپ رشته ای باعث افزایش وزن تخم مرغ، رنگ زرده، وزن محتویات تخم مرغ، وزن زرده، مصرف خوراک و تلفات و باعث کاهش درصد تولید تخم مرغ و تولید تخم مرغ روزانه شد (0/05>P). استفاده از نور سفید در سالن وزن تخم مرغ، وزن محتویات و تولید تخم مرغ روزانه را نسبت به سایر رنگ ها کاهش داد اما رنگ زرده را افزایش داد. استفاده از نور زرد در سالن باعث کاهش واحدها و نسبت به سایر رنگ-ها شد. درمجموع داشتن سابقه بیماری باعث حساسیت و مراقبت بیش تر از گله ها شده است. بهتر است در آموزش ها و تحصیلات علاوه بر توجه به مسائل اقتصادی و بیماری شناسی بر تولید محصول با کیفیت نیز سرمایه گذاری شود چرا داشتن تحصیلات مرتبط با رشته کاری و دیدن آموزش های کاری توسط مدیر مزرعه عمدتا باعث بهبود کیفیت تخم مرغ ها نشده است
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1269239 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!