نیازهای اطلاعاتی بیماران قلبی عروقی طی فرآیند جستجوی اطلاعات سلامت: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
مقدمه
جستجوی اطلاعات سلامت نقش مهمی در فرآیند مدیریت بیماری قلبی عروقی ایفا می کند. هدف از این مطالعه کشف نیازهای اطلاعاتی بیماران قلبی عروقی در زمان جستجوی اطلاعات سلامت بر اساس تجارب بیماران، مراقبان خانوادگی و کارکنان سلامت می باشد.
روش
این مطالعه با رویکرد تحقیق کیفی و با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. 31 مشارکت کننده شامل 16 بیمار قلبی عروقی، 5 مراقب خانوادگی و 10 مراقب سلامت بودند. داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختارمند و با نمونه گیری هدفمند جمع آوری و تا اشباع داده ها ادامه یافت. تجزیه و تحلیل داده ها به طورمستمر و همزمان با جمع آوری داده ها و به صورت مقایسه ای انجام گردید.
یافته ها
در طی فرایند تحلیل داده ها، چهار درون مایه محوری شامل نیازهای اطلاعاتی «مرتبط-بیماری»، «مرتبط-مراقبت سلامت»، «مرتبط-نظام سلامت» و «مرتبط-زندگی روزمره» که بیانگر تجربه و درک مشارکت کنندگان از نیازهای بیماران قلبی عروقی در حین جستجوی اطلاعات سلامت است، پدیدار شد.
نتیجه گیری
طبق نتایج، جستجوی اطلاعات سلامت برای بیماران قلبی عروقی، با یک نگاه جامع و ماوراء مسایل سلامت جسمی و بیماری درک شده است. از یافته های مهم این مطالعه جستجوی اطلاعات در زمینه پیش آگهی، ایفای نقش، سلامت جنسی و روانی، عملکرد نظام سلامت، همچنین جستجوی طب نوین، اسلامی و طب سنتی بود، بنابراین لزوم فراهم کردن اطلاعات مربوط به موارد مذکور از طریق شیوه های متعدد اطلاع رسانی، برای پاسخگویی به نیاز بیماران و مشارکت آنها در تصمیم گیری درمانی و مدیریت بهینه زندگی، ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1270768 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!