سنجش اثرگذاری شاخص های نظم و امنیت در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روانی با تاکید بر نظر شهروندان: موردشناسی، بیرجند

پیام:
چکیده:
امروزه نظم و امنیت از مهمترین شاخص های سنجش توسعه یافتگی جوامع به حساب می آید. شهرها به عنوان مکان تجمع افراد بشری با گوناگونی در شیوه ها و نوع برخورداری از خدمات و ثروت، مقوله نظم و امنیت را تا حدودی از لحاظ کارکردی ضعیف کرده اند. هیچ شهری را نمی توان یافت که عناصری از نظم و امنیت در آن وجود نداشته باشد، اما شدت و ضعف آن به عوامل اثرگذار بر نظم و امنیت بستگی دارد. باورها، فرهنگ-ها و فضای اجتماعی و سیاسی حاکم بر جوامع از مهمترین عوامل تاثیرگذار در ایجاد نظم و امنیت در شهرها می باشند. بنابراین نظم و امنیت به عنوان یکی از موضوعات مهم از نخستین مسائلی است که انسان همواره متاثر از آن بوده است و خواهد بود. پژوهش حاضر با ماهیت کاربردی؛ اثر نظم و امنیت را در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روانی با روش توصیفی_ تحلیلی و کمی، با استفاده از اطلاعات و داده های اسنادی- کتابخانه ای و میدانی از طریق نرم افزارSPSS و Excel، مورد مطالعه قرار داده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که نظم و امنیت در شهر بیرجند، علاوه برجلوگیری از معضلات روانی و اخلاقی، تاثیری مهم در کاهش افسردگی، افزایش ارتباطات اجتماعی شهروندان، ایجاد تجمعات دوستانه، حضور دختران و زنان در محیط های عمومی و همچنین کاهش چشمگیر حضور معتادان و افراد بزهکار در مقیاس های مختلف شهری می شود. بنابراین از دید شهروندان وجود نظم و امنیت و نوسان آن در زمان ها و مکان های مختلف تاثیری شگرف بر ابعاد اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و روانی اجتماع خواهد داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
85
لینک کوتاه:
magiran.com/p1271283 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!