عوامل موثر بر انتخاب بیمارستانهای خصوصی و دولتی توسط بیماران در شهر کرمان درسال 1391 عنوان مکرری: عوامل موثر بر انتخاب بیمارستانهای خصوصی و دولتی

پیام:
چکیده:
مقدمه
از آنجا که وضعیت خدمات بیمارستانهای خصوصی و دولتی از دیدگاه بیماران مراجعه کننده به بیمارستانها حائز اهمیت می باشد مطالعه حاضر به منظور شناخت عوامل موثر بر انتخاب بیمارستانهای خصوصی و دولتی توسط بیماران در شهر کرمان درسال 1391 انجام گرفته است.
روش
پژوهش توصیفی- تحلیلی حاضر به روش مقطعی انجام شد. جامعه آماری در این پژوهش شامل بیماران بستری شده در بیمارستانهای خصوصی و دولتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود که 220 نفر از آنهابا استفاده از نمونه گیری تصادفی انتخاب گردیدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ای که شامل دو بخش بود، استفاده گردید. بخش اول شامل سوالات دموگرافیک و بخش دوم شامل سوالات تاثیر عوامل مختلف در مراجعه بیمار به بیمارستان است. اطلاعات با استفاده از آزمون های آماری کای دو، من ویتنی یو و آزمون t به کمک نرم افزار SPSS نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
اصلی ترین عوامل انتخاب بیمارستان های دولتی توسط دسترسی به پزشکان خبره، ارتباط خوب پزشک معالج با بیمار خود و حضور بر بالین وی، و ارتباط و شهرت پزشکان می باشد. اصلی ترین عامل انتخاب بیمارستان های خصوصی توسط بیماران دسترسی به پزشکان مجرب و کار ورزیده و درآمد بیمار می باشد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعات مختلف از جمله این مطالعه حاکی از این است که عوامل متعددی در انتخاب مردم به سوی بیمارستان های دولتی و خصوصی نقش دارد. از جمله عوامل موثر در این زمینه می توان به وجود پزشکان مجرب، کادر پرستاری، برخورد پرسنل، هزینه، درآمد و غیره اشاره کرد. همچنین سایر عوامل مانند نزدیک بودن بیمارستان، ارتباط پزشک بر بالین بیمار، نظم و قانون، بهداشت و تمیزی محیط بیمارستان نیز در انتخاب قشر وسیعی از افراد جامعه موثر بوده است. این مطالعه برای سیاست گزاران و مدیران سلامت جهت برنامه ریزی و تصمیم گیری برای بهبود و اصلاح خدمات بیمارستانی مفید خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
130
لینک کوتاه:
magiran.com/p1272918 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!