تاثیر دو شیوه ی تمرین هوازی بر زمان واکنش ساده و انتخابی مردان سالمند

پیام:
چکیده:
اهداف

هدف از انجام مطالعه ی حاضر، تعیین تاثیر دو شیوه ی تمرین هوازی بر زمان واکنش ساده و انتخابی سالمندان مرد غیرفعال بود.

مواد و روش ها

تعداد 37 نفر از سالمندان بالای 60 سال که از لحاظ بدنی سالم بودند، پس از گرفتن پیش آزمون ها، به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند: 1)گروه تمرین هوازی پیاده روی یا دویدن نرم(12نفر)، 2) گروه تمرین هوازی دوچرخه سواری(13نفر) و 3)گروه کنترل(12نفر). سپس گروه های1 و2 که گروه های تجربی تحقیق بودند به مدت 8 هفته، هر هفته 3جلسه(یک روز استراحت در بین هر دو جلسه ی تمرینی) و هر جلسه به مدت 45دقیقه در دو تمرین هوازی پیاده روی یا دویدن و نیز تمرین هوازی دوچرخه سواری با شدت 60درصد ضربان قلب بیشینه شرکت کردند. گروه3(کنترل) در طول اجرای طرح، به فعالیت های روزمره ی خود می پرداخت و تمرین ورزشی خاصی را انجام نمی داد. پس از پایان دوره ی تمرینی، همه ی افراد در جلسه ی پس آزمون شرکت کردند. برای سنجش زمان واکنش ساده و انتخابی از دستگاه الکتریکی سنجش زمان واکنش استفاده شد. جهت بررسی اثر تمرین بر متغیرهای وابسته تحقیق و نیز بررسی تفاوت های بین گروهی از آزمون تحلیل کوواریانس یک طرفه (ANCOVA) استفاده شد(05/0P≤).

یافته ها

نتایج تحقیق نشان داد که اعمال برنامه های تمرینی در هر دو گروه تجربی تحقیق در مقایسه با گروه کنترل باعث بهبود معنادار در زمان واکنش ساده و انتخابی آزمودنی ها شد. همچنین نتایج نشان داد که بین دو روش تمرینی تحقیق در اثرگذاری بز زمان واکنش ساده و انتخابی اختلاف معنی داری وجود ندارد.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد می شود که مربیان، سازمان ها و نهادهایی که با سالمندان سروکار دارند از تمرین های دوچرخه سواری و پیاده روی و سایر تمرینان هوازی جهت کاهش خطر افتادن این افراد استفاده کنند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1274183 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!