تاثیر آموزش الگوی مراقبت مشارکتی بر عادات غذایی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو: یک مطالعه کارآزمایی بالینی

پیام:
چکیده:
مقدمه
دیابت یک بیماری مزمن است و کنترل آن نیاز به تغییرات اساسی در سبک زندگی بیماران دارد. لذا، هدف این مطالعه بررسی تاثیر آموزش بکارگیری الگوی مراقبت مشارکتی بر رفتار تغذیه ای بیماران دیابتی نوع دو می باشد.
روش کار
این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی یک سو کور است که در مرکز آموزش دیابت تبریز انجام گرفت. نمونه پژوهش شامل 40 بیمار مبتلا به دیابت بود که به صورت تصادفی ساده به دو گروه آزمون (20 بیمار) و کنترل (20 بیمار) تقسیم شدند. ابتدا پیش آزمون از دو گروه اخذ و سپس، برای گروه آزمون، آموزش مشارکتی که شامل مراحل انگیزش، آماده سازی، درگیرسازی و ارزشیابی، به مدت 7 جلسه 1 ساعته برگزار شد. سه ماه پس از اتمام برنامه مشارکتی پس آزمون از بیماران دو گروه اخذ شد. جهت جمع آوری داده ها از قسمت تغذیه پرسشنامه استاندارد سبک زندگی استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون های کای دو و تی مستقل در نرم افزار SPSS/13 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
بعد از آموزش گروه آزمون در گزینه های استفاده از خوراکی های مختصر بین وعده های غذایی (0 5 /0 p=)، خوردن بیش از سه وعده(04/0)، روغن مایع(01/0)، مصرف روغن حیوانی و کره (0 4 /0 p=)، میوه جات (0 1 /0 p=) و سبزیجات (0 3 /0 p=)، ماهی(03/0 p=)، عملکرد تغذیه ای بهتری نسبت به گروه کنترل گزارش نمودند.
نتیجه نهایی: یافته های این تحقیق نشان می دهد که رفتار تغذیه ای بیمارانی که تحت آموزش بر اساس الگوی مراقبت مشارکتی قرار گرفته اند، نسبت به قبل از مداخله، بهبود پیدا کرده است. بنابراین، استفاده از این مدل در بیماران دیابتی نوع دو جهت اصلاح رفتارهای تغذیه ای توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1275479 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!