اثر تزریق داخل صفاقی روغن کنجد بر Fear conditioning درموش سوری ماده

پیام:
چکیده:
روغن کنجد حاوی اسید های چرب غیر اشباع مثل اسید اولئیک و اسید لینوئیک و همچنین لستین میباشد که میتواند بر روی برخی فعالیت های فیزیولوژیک تاثیر گذار باشد. در تحقیق حاضر با توجه به کاربرد وسیع آن به عنوان حلال٬به بررسی اثر روغن کنجد بر روی Fear conditioningپرداخته شده است.
روش
در این تحقیق از موشهای سوری ماده با وزن 3±27 گرم استفاده گردید حیوانات به گروه کنترل و گروه های دریافت کننده روغن کنجد تقسیم شدند که بترتیب 1و3 و4 روز به مقدارcc1/0 روغن کنجد بطور داخل صفاقی در یافت کردند. بعد اتمام دوره تزریق روغن٬تست Fear conditioningانجام گرفت. بدین نحو که حیوانات در روز نخست با محیط آشناشدند. در روز دوم حیوانات به مدت 3 دقیقه در معرض صدای اژیر قرار گرفته و در نهایت شوک الکتریکی به مدت 5 ثانیه و به میزان1 mA دریافت کردند.یک ساعت بعد و در روز سوم برای هر حیوان بعد از قرار گرفتن در همان جعبه وپخش اژیر به مدت 1 دقیقه، مدت زمان Freezingاندازه گیری شد. داده ها توسط ANOVAیک طرفه مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفتند.
نتایج
الف).تزریق داخل صفاقی روغن کنجد در هیچ یک از گروها نتوانست تغییر معنی داری در مدت زمان Freezingبعد ازیک ساعت دریافت شوک الکتریکی ایجاد کند. ب) روغن کنجد درگروهی که یک بار روغن کنجد دریافت کرده بودنتوانست در مدت زمان Freezingبعد از 24 ساعت دریافت شوک الکتریکی تغییر معنی داری ایجاد کند. اما در سایر گروه ها روغن کنجد مدت زمان Freezingرا بطور معنی داری افزایش داد(P<0.04). با توجه به اینکه روغن کنجد بازخوانی حا فظه را یک ساعت پس از دریافت شوک الکتریکی نتوانست تغییردهد٬به نظر میرسد این روغن اثر خود را غیر از مکانیسم های سریع مثل تغییر سیالیت غشای سلولی و یا تغیر عملکرد کانالهای یونی غشا اعمال میکند. احتمالا افزایش استیل کولین بعلت وجود پیش ساز آن (لیستین) در بعضی نواحی مغزی مثل هیپو کمپ، در این رابطه نقش دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1279315 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!