پاسخ های شنوایی ساقه مغز برانگیخته با گفتار در بزرگسالان فارسی زبان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پاسخ های شنوایی ساقه مغز برانگیخته با گفتار در ارزیابی رمزگشایی تحت قشری محرک های گفتاری در زبان انگلیسی به کار رفته اند. این پردازش ها متاثر از تجربیات و زمینه زبانی است. با در نظر گرفتن تفاوت های اکوستیکی خاص هر زبان، هدف از انجام این مطالعه به دست آوردن مقادیر هنجار پاسخ در بزرگسالان فارسی زبان بود.
روش بررسی
در 48 فرد بزرگسال هنجار (25 زن و 23 مرد) با میانگین سنی 7/22 و انحراف معیار 05/2 سال، پاسخ شنوایی ساقه مغز به هجای گفتاری /da/ از گوش راست ثبت شد. پس از شناسایی اجزای بخش آغازین، گذر از همخوان به واکه، بخش پریودیک و پاسخ به خاتمه محرک، این مولفه ها در دو بازه زمانی و فرکانسی مورد تحلیل قرار گرفت و با مقادیر هنجار 95 درصد اطمینان در محدوده سنی 28-18 سال مقایسه شد.
یافته ها
پاسخ به هجای گفتاری /da/ در تمامی افراد بزرگسال فارسی زبان مورد مطالعه قابل ثبت بود و مولفه های اصلی پاسخ هم پوشانی بالایی با مقادیر منتشر شده در زبان انگلیسی داشت.
نتیجه گیری
این مطالعه مقادیر هنجار پاسخ های برانگیخته شنوایی ساقه مغز به هجای گفتاری در بزرگسالان فارسی زبان را ارائه کرده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد روش پیشنهادی انجام آزمون و مهم تر از آن، شیوه امتیازدهی بر مبنای اطلاعات هنجار به دست آمده در زبان انگلیسی را می توان در افراد فارسی زبان نیز بدون جایگزین کردن هجای ساختگی /da/ اصلی استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1279776 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!