مقایسه ی سلامت عمومی دانشجویان سال اول و آخر رشته های پرستاری و پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سال تحصیلی91-1390

پیام:
چکیده:
مقدمه
دانشجویان رشته های پزشکی و پرستاری، به دلیل شرایط دشوار کار در بیمارستان و ارتباط مستقیم با بیماران، با خطر کاهش سلامت روبرو هستند. مطالعه ی حاضر، با هدف بررسی سلامت عمومی دانشجویان رشته های پرستاری و پزشکی سال های اول و آخر دانشگاه علوم پزشکی سمنان، انجام گرفت.
روش ها
جامعه ی آماری این مطالعه ی توصیفی مقطعی، دانشجویان سال اول و آخر رشته های پرستاری و پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، در سال تحصیلی91-1390 بودند که 137نفربه روش تمام شماری، انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه سلامت عمومی 28 سوالGHQ بود؛ روش نمره گذاری لیکرت 5گزینه ای بود و نمره ی کم تر در این پرسشنامه، بیان گر سلامت عمومی بیش تر بود. داده ها با کمک آمار توصیفی و آزمون T-test و سطح معناداری کم تر از 05/0، تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
بالاترین و پایین ترین میانگین نمره ی سلامت عمومی، در سال های اول و آخر پزشکی، به ترتیب، در حیطه ی نشانه های جسمانی(9/7±42/1) علایم افسردگی(41/4±87/0) مشاهده گردید؛ بالاترین و پایین ترین میانگین نمره ی سلامت عمومی سال های اول و آخر پرستاری نیز به ترتیب، مربوط به حیطه ی نشانه های جسمانی(34/5±38/1) و کارکرد اجتماعی(9±30/1) بود. میانگین و انحراف معیار نمرات کل سلامت عمومی در دانشجویان سال اول و آخر پزشکی به ترتیب برابر 39/6±29/2 و 6/7±18/2، که این تفاوت از نظر آماری معنادار بود(029/0=p).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه مبنی بر پایین تر بودن سطح سلامت در دانشجویان سال آخر رشته ی پزشکی، بررسی علل این موضوع و شناسایی عوامل کاهش دهنده سلامت، می تواند منجر به رفع اختلالات احتمالی در این گروه از دانشجویان گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
232 تا 240
لینک کوتاه:
magiran.com/p1280238 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!