بررسی نظرات اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان در مورد ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان در سال تحصیلی91-90

پیام:
چکیده:
مقدمه

برنامه ریزی فعالیت های آموزشی و اصلاح نظام آموزشی بر اساس ارزشیابی اساتید صورت می گیرد. باتوجه به اهمیت این موضوع هدف از این مطالعه بررسی نظرات اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان درمورد ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان بود.

روش ها

این مطالعه توصیفی-تحلیلی در سال تحصیلی 91-90 بر روی کلیه اعضای هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی همدان به روش سر شماری انجام گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته در مورد فرایند اجرای ارزشیابی استاد بود. روایی آن از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. داده ها با استفاده از از آزمون های ANOVA، کروسکالوالیس و توکی از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

8/68 درصد از اساتید معتقد بودند که ارزشیابی در بهبود تدریس آن ها موثر است. 6/90 درصد از اساتید معتقد بودند که ماهیت درسها مشابه نیست، ولی اساتید را به طور مشابه ارزیابی می کنند، 79 درصد از آن ها موافق بودند که نتایج ارزشیابی، مهارت های آموزشی استاد را بخوبی نشان نمی دهد و تنها 3/34درصد از اساتید نتیجه ارزشیابی را قابل قبول می دانستند. همچنین در مقایسه نظرات اساتید به تفکیک سن) 507/0= (P، جنس) 941/0= (P و سابقه کار) 744/0= (P تفاوت معناداری وجود نداشت.

نتیجه گیری

اساتید از مراحل اجرای فرایند ارزشیابی توسط دانشجو چندان راضی نبوده و نسبت به این امر نظر منفی داشتند. بنابراین برگزاری کارگاه های توجیهی برای اساتید جهت اطلاع رسانی نقش ارزشیابی اساتید و تاثیرات مثبت نتایج واقعی آن بر فرایند آموزش و بکار بردن سایر روش های ارزشیابی لازم به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1281436 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!