بررسی اثر آموکسی سیلین و مترونیدازول به عنوان یک درمان مکمل به منظور جرم گیری و تسطیح ریشه دندان ها در بیماران مبتلا به پریودنتیت مزمن

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف

پریودنتیت مزمن یک بیماری التهابی بافتهای حمایت کننده دندان است که توسط گروهی از میکروارگانیسم های خاص ایجاد شده و منجر به تخریب پیشرونده لیگامان پریودنتال می شود. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر آنتی بیوتیکهای آموکسی سیلین و مترونیدازول به عنوان مکمل، پس از جرم گیری و تسطیح ریشه دندان SRP)) در کاهش عمق پاکت (PD) و از دست رفتن چسبندگی کلینیکی (CAL)در افراد مبتلا به پریودنتیت مزمن است.

روش کار

این مطالعه از نوع کار آزمایی بالینی تصادفی شده کنترل دار می باشد که بر روی 30 بیمار مبتلا به پریودنتیت مزمن (متوسط تا پیشرفته) انجام شد. 15 بیمار پس از جرم گیری دندان وتسطیح ریشه، آموکسی سیلین mg500 و مترونیدازولmg250 هر 8 ساعت به مدت 7 روز به عنوان مکمل دریافت کردند (گروه تست). برای 15 بیمار دیگر فقط جرم گیری و تسطیح ریشه انجام شد. قبل از SRP و 1 ماه پس از آن، PD و CAL در هر دوگروه اندازه گیری شد و با یکدیگر مقایسه شدند. آنالیز آماری داده های بدست آمده با استفاده از آزمون تی زوجی و ANOVA و توسط نرم افزار SPSS16 صورت گرفت.

نتایج

میانگین PD در گروه تست نسبت به گروه کنترل 1 ماه پس از مداخله، از لحاظ آماری معنی دار نبود P=0.082)). میانگین CAL نیز در گروه تست نسبت به گروه کنترل 1 ماه پس از مداخله، از لحاظ آماری معنی دار نگردید (P=0.540).
نتیجه نهایی: آموکسی سیلین و مترونیدازول به عنوان درمان مکمل همراه باSRP در کاهش PD و CAL در بیماران مبتلا به پریودنتیت مزمن تاثیر زیادی ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p1281657 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!