تاثیر تدابیر پرستاری بر کیفیت خواب بیماران بستری در بخشهای مراقبت ویژه قلبی

پیام:
چکیده:
مقدمه

با توجه به شیوع بالای اختلالات خواب در بیماران بخش های مراقبت ویژه قلبی و تاثیر خواب مناسب بر سلامتی بیماران، مطالعه حاضر به منظور تعیین تاثیر تدابیر پرستاری بر کیفیت خواب این بیماران انجام گرفت.

روش کار

این مطالعه نیمه تجربی با شرکت 166 بیمار بستری در بخش های سی سی یو بیمارستان اکباتان همدان در دو گروه کنترل و مداخله انجام گرفت. ابتدا کیفیت خواب گروه کنترل در صبح روز سوم بستری توسط پرسشنامه SMHSQ سنجیده شد. سپس آماده سازی محیط و آموزش تدابیر پرستاری تدوین شده برای خواب مناسب بیماران به پرستاران انجام شد. در پایان کیفیت خواب گروه آزمون پس از دریافت تدابیر پرستاری تدوین شده، در صبح روز سوم بستری توسط پرسشنامه SMHSQ بررسی شد. در پایان کیفیت خواب بیماران دو گروه مقایسه گردید.

یافته ها

نتایج نشان داد میانگین (انحراف معیار) نمره کیفیت خواب در گروه کنترل 58/26 (64/6) و در گروه مداخله 87/17 (36/5) بود. آزمون آماری آنالیز واریانس نشان دهنده بهبود معنی دار کیفیت خواب در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بود (031/0 p=). نتایج حاصل از بررسی عوامل مختل کننده خواب از دیدگاه بیماران در گروه کنترل نشان داد که بیشترین عامل ایجاد کننده اختلال خواب سر و صدا (1/71%) بوده، که در گروه مداخله به 3/37 % کاهش پیدا کرده است.
نتیجه نهایی: با توجه به نتایج حاصل می توان گفت تدابیر پرستاری طراحی شده بر کیفیت خواب بیماران بستری در بخشهای مراقبت ویژه قلبی موثر بوده است بنابراین این تدابیر پرستاری را جهت بهبود کیفیت خواب این بیماران پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p1282717 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!