اثرات محافظتی عصاره هیدروالکلی زعفران در برابر آسیب های بافتی کلیوی حاصل از ایسکمی/خونرسانی مجدد در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه
هدف این مطالعه بررسی اثرات محافظتی عصاره هیدروالکلی زعفران در برابر آسیب های بافتی ناشی از ایسکمی/ خونرسانی مجدد کلیوی بود.
روش ها
در این مطالعه تجربی، 40 سر موش صحرایی نر به طور تصادفی به 5 گروه تقسیم شدند. 1- گروه Sham که تحت جراحی ولی بدون انسداد رگی قرار گرفت و دوره معادل خونرسانی مجدد را سپری کرد، 2- گروه ایسکمی/خونرسانی مجدد که حلال عصاره را دریافت کرد و تحت جراحی، نیم ساعت ایسکمی دوطرفه کلیوی و 24 ساعت خونرسانی مجدد قرار گرفت (I/R). گروه های سوم تا پنجم نیز تحت ایسکمی/خونرسانی مجدد قرار گرفتند و عصاره زعفران را به ترتیب با دوزهای mg/kg، ip5، 10 یا 20 دریافت کردند. در پایان دوره خونرسانی مجدد کلیه چپ خارج شد و جهت مطالعات بافت شناسی تحت رنگ آمیزی با هماتوکسیلین و ائوزین قرار گرفت. آنالیز آماری توسط آنالیز واریانس یکطرفه و آزمون mann whitney صورت گرفت.
یافته ها
به دنبال ایسکمی/خونرسانی مجدد، اندازه فضای بومن به طور معنادار افزایش یافت (001/0>P). به علاوه میزان نکروز سلولی در توبول های کورتکس و مدولای خارجی، احتقان عروقی و قالب های داخل توبولی در مدولای خارجی و داخلی افزایش یافت ولی تعداد گلبول های قرمز در مویرگ های گلومرولی دچار کاهش شد. به کارگیری عصاره زعفران با هر سه دوز توانست تمام این آسیب ها را به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد. اما تاثیر دوز 20 میلی گرم آن اندکی کم تر بود.
نتیجه گیری
تزریق داخل صفاقی عصاره هیدروالکلی زعفران دارای اثرات محافظت کننده در برابر آسیب های بافتی ناشی از نیم ساعت ایسکمی و 24 ساعت خونرسانی مجدد در کلیه رت می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
138
لینک کوتاه:
magiran.com/p1283398 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!