بررسی تاثیر تمرینات پیلاتس بر اضطراب زنان مبتلا به دیابت نوع 2

پیام:
چکیده:
مقدمه
بر اساس تحقیقات متعدد، ورزش نقش مهمی در کاهش اضطراب دارد. با توجه به فراوانی بالای اضطراب در بیماران دیابتی، این مطالعه با هدف بررسی اثر ورزش پیلاتس بر اضطراب بیماران دیابتی نوع 2 انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه کارآزمایی بالینی یک سو کور 70 بیمار زن مبتلا به دیابت نوع 2 به طور تصادفی در دو گروه آزمون (35 بیمار) و کنترل (35 بیمار) قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه های اطلاعات دموگرافیک و اضطراب اسپیل برگر بود. ابتدا میزان اضطراب دو گروه قبل از مداخله اندازه گیری شد. سپس در گروه آزمون تمرینات تعدیل شده پیلاتس به مدت 8 هفته و هفته ای 2 جلسه انجام شد. گروه کنترل در مدت زمان مشابه، درمان های رایج (مصرف قرص گلی بن کلامید و مت فورمین و رژیم غذایی دیابتیک) را دریافت کردند. سپس میزان اضطراب دو گروه مجددا اندازه گیری شد. در انتها داده ها با استفاده از نر م افزار 17 SPSS آزمون های آمار توصیفی، تی زوجی و تحلیل کوواریانس در سطح 05/0 >pتجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
میانگین اضطراب قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون به ترتیب 8.86 ± 67.6 و 7.65 ± 50 بود که این تفاوت معنی دار است (0.001 = pمجذور اتا نشان می دهد که ارائه تمرینات پیلاتس باعث کاهش 32.4 درصد اضطراب گروه آزمون نسبت به گروه کنترل شده است.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که تمرینات پیلاتس باعث کاهش اضطراب بیماران دیابتی شده است و می توان به عنوان یک درمان مکمل از آن استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
687 تا 699
لینک کوتاه:
magiran.com/p1283713 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!