زبان، فناروی ها و هویت ملی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
ویلیامز، جامعه شناس و پژوهش گر، معتقد است هویت ساخته بشر است، که برای انطباق با وضعیت حاکم و محیط اطراف خود با گذشت زمان تغییر می کند. در شکل گیری هویت عوامل فرهنگی، اجتماعی و تاریخی نقش مهمی دارند و قرار گرفتن آن ها در کنار هم می تواند هویت یک فرد یا یک ملت را بسازد. از این رو می توان فرهنگ، زبان، مذهب، تاریخ و شرایط حاکم بر اجتماع را عوامل شکل دهی به هویت ملی دانست.
در این میان نقش زبان و نحوه به کارگیری آن در رسانه ها و فناوری های نوین در خور توجه است. از یک سو گفتمان دست اندرکاران و از سوی دیگر استفاده از یک زبان مشترک می تواند در تسهیل ارتباط موثر باشد. زبان یکی از عوامل فرهنگی و هویتی هر کشور است که به عنوان میراث فرهنگی مورد توجه قرار دارد. یونسکو برای جلوگیری از تاثیر دیگر زبان ها و از بین رفتن برخی از آن ها بحث چندزبانگی را مطرح کرده و طی سال های اخیر توجه بیشتری به آن داشته است.
تاثیرات فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی طی قرن گذشته منجر به جهشی عظیم در زندگی بشر شد. در این میان اینترنت نقش مهم تری را بر عهده داشته و دارد. دریافت اطلاعات در هر زمان، دسترسی به منابع مختلف علمی، کتابخانه ها، مراکزفرهنگی،حتی منابع سرگرم کننده و در عین حال ابزاری برای آموزش از ویژگی های آن محسوب می شود. رشد سریع و دسترسی گسترده به اینترنت الگوی تغییر شکل یافته ای از ارتباطات اجتماعی و روابط میان فردی به وجود آورده است.
در این مقاله سعی شده است تا نقش و کارکرد زبان به مثابه یک نظام تا تنوع زبانی در رسانه ها و فناوری های نوین مورد بررسی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1283750 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!