کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی در مدلینگ فاکتور فرسایندگی باران(مطالعه موردی: حوزه آبخیز گابریک- جنوب خاوری استان هرمزگان)

پیام:
چکیده:
چنانچه سایر عوامل موثر در فرسایش ثابت در نظر گرفته شود، میزان تلفات خاک مستقیما متناسب با میزان فرسایندگی باران است. تاکنون شاخص های مختلفی در دنیا ارائه شده اند که بسته به منطقه جغرافیایی، مقیاس، شرائط محلی و نوع اندازه گیری متفاوت از هم هستند. با مرور مطالعات و تحقیقات انجام شده در سطح جهان و با توجه به محدود بودن ایستگاه های مجهز به باران نگار، شاخص اصلاح شده فورنیه که براساس آمار بارندگی ماهانه و سالانه قابل محاسبه است، مورد استفاده قرار گرفت. به این منظور شاخص فوق در 22 ایستگاه با 11 سال آمار بارندگی برای حوزه آبخیز گابریک محاسبه شد. پس از محاسبه شاخص فرسایندگی باران برای ایستگاه های مورد نظر، با استفاده نرم -افزارهای GS+1.1.1، اکستنشن ژئواستاتیستیک و روش زمین آماری مبتنی بر کریجینگ در محیط ESRI®ArcMapTM10.0 نقشه فاکتور فرسایندگی باران برای این حوزه ترسیم گردید. همچنین در این تحقیق سه نوع روش کریجینگ شامل کریجینگ ساده، معمولی و عمومی مورد استفاده قرار گرفت. در پایان مشاهده گردید که روش کریجینگ معمولی با مربع میانگین ریشه خطا 42/ 394 از بین روش های به کار گرفته شده مناسب ترین روش درون یابی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1284018 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!