بررسی میزان وجود استخوان بینی در سه ماه اول بارداری در غربال گری ناهنجاری های کروموزومی در جمعیت بومی منطقه خوزستان

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از فاکتورهایی که همراه با دیگر فاکتورهای سونوگرافی جهت تشخیص ناهنجاری های کروموزومی مطرح است، وجود یا عدم وجود استخوان بینی جنین در سونوگرافی سه ماهه اول بارداری می باشد.
هدف
هدف از انجام این مطالعه بررسی میزان وجود این فاکتور در سه ماهه اول بارداری در جمعیت بومی منطقه خوزستان و بررسی ارزش آن در تشخیص ناهنجاری کروموزومی می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه بر روی 2314 خانم باردار در سن بارداری 13-11 هفته که جهت غربال گری سه ماهه اول بارداری مراجعه نموده بودند انجام شد. کلیه افراد از نظر وجود یا عدم وجود استخوان بینی جنین بررسی شدند. همچنین کلیه افراد تحت غربال گری از نظر ناهنجاری کروموزومی با توجه به فاکتورهای سونوگرافی روشنی پشت گردن (NT)، تعداد ضربان قلب جنین (FHR)، طول سری-دمی جنین (CRL) و سن مادر و فاکتورهای سرمی خون مادر Free βHCG] و پلاسما پروتئین A وابسته به حاملگی (PAPP_A)[قرار گرفته و افراد در سه گروه کم خطر، پرخطر و با خطر متوسط قرار داده شدند و سرانجام بارداری در همه افراد تحت مطالعه، از نظر ابتلا یا عدم ابتلای جنین به ناهنجاری کروموزومی مورد بررسی قرار گرفتند. سپس بر اساس تست فیشر ارتباط بین ناهنجاری کروموزومی و وجود یا عدم وجود استخوان بینی بررسی شد.
نتایج
از تعداد 2180 مورد خانم تحت مطالعه که در آن ها فاکتور استخوان بینی ارزیابی شده بود، 2173 مورد دارای جنین با فنوتیپ نرمال و 7 مورد دارای جنین با ناهنجاری کروموزومی (3مورد تریزومی 21، 2مورد تریزومی 18، 1مورد سندرم ترنر استخوان بینی منفی و تریزومی 13، مثبت بود. از 2173 مورد با فنوتیپ نرمال نیز در 6 مورد فاکتور استخوان بینی منفی بود. براساس تست دقیق فیشر با 0/0001=p ارتباط معنی داری بین عدم وجود استخوان بینی و ابتلا به ناهنجاری کروموزومی حاصل شد.
نتیجه گیری
غربال گری سه ماهه اول بارداری در تشخیص ناهنجاری های جنینی بسیار موثر می باشد و فاکتور استخوان بینی در منطقه تحت مطالعه دارای ارزش قابل توجه در تشخیص ناهنجاری های کروموزومی می باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
321 تا 326
لینک کوتاه:
magiran.com/p1285014 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!