مقایسه آزمایشگاهی میزان اثربخشی عصاره حنا، هیپوکلرید سدیم و نیستاتین در کنترل پلاک کاندیدا یی موجود بر روی قطعات رزین آکریل آلوده

پیام:
چکیده:
مقدمه
استئوماتیت ناشی از دندان های مصنوعی یکی از مشکلات رایج در استفاده کنندگان از دندان های مصنوعی می باشد. این پدیده، ناشی از چسبندگی وکلونیزاسیون کاندیدا آلبیکنس بر روی آن می باشد. ضد عفونی کردن پروتز با ضدعفونی کننده های شیمیایی رایج می تواند منجر به ضایعات آلرژیک دهانی گردد. هدف از انجام این مطالعه مقایسه اثر بخشی عصاره آبی حنا و هیپوکلریت سدیم جهت ضد عفونی قطعات رزین آکریل که به صورت تجربی به کاندیدا آلبیکانس آلوده شده اند، می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی ابتدا تعداد 100 قطعه مربعی شکل به ابعاد mm 1× 10×10 رزین آکریل تهیه و سپس برای تشکیل پلاک تجربی کاندیدایی با سوسپانسیون کاندیدا آلبیکنس آلوده شدند. میانگین تعداد سلولهای کاندیدا متصل به قطعات رزین قبل از انجام ضدعفونی 12 قطعه پلاک تعیین گردید. سپس 88 پلاک آلوده به چهار گروه تقسیم و هر گروه به ترتیب به مدت 8 ساعت در mg/ cc 5 عصاره ی آبی حنا، سدیم هیپوکلریت 2% (گروه تست)، محلول 100000 واحدی نیستاتین (کنترل مثبت)، و آب مقطر استریل (کنترل منفی) به صورت غوطه وری بر روی شیکر در حرارت Co37 قرار گرفتند. میزان پایداری کاندیدا با کشت محلول شستشوی قطعات آکریل بر روی محیط سابورو و مقایسه میانگین کلنی های کاندیدا باقیمانده بر روی قطعات با کمک آزمونهای کروسکال والیس و من ویتنی با نرم افزار آماری SPSS با هم مقایسه شد.
یافته ها
با مقایسه میانگین کاهش تعداد کلنی کاندیدا جدا شده از قطعات آکریل قبل و بعد از ضد عفونی با مواد مورد بررسی، این تفاوت برای پلاکهای رزین آکریل ضد عفونی شده با عصاره آبی حنا، سدیم هیپوکلرید، و نیستاتین معنی دار بود (0001/0=(P. در این مطالعه محلول سدیم هیپوکلرید به میزان 100% در حالیکه محلول عصاره آبی رقیق حنا توان کاهش بیش از 80% بیوفیلم کاندیدیایی تجربی روی قطعات آکریل داشت. آب مقطر استریل تنها با کاهش 7/24% کمترین اثر در کاهش میزان کلونیزاسیون کاندیدا برروی قطعات آکریل را نشان داد.
نتیجه گیری
نتایج بدست آمده نشان می دهدکه که با توجه به ارزان بودن و همچنین نداشتن عوارض، می توان غوطه وری دست دندان در محلول رقیق عصاره حنا را جهت کنترل بیوفیلم کاندیدا و جلوگیری از استئوماتیت ناشی از دندان مصنوعی پیشنهاد کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
128 تا 139
لینک کوتاه:
magiran.com/p1288337 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!