رابطه بین گرلین، ابستاتین و نسبت گرلین به ابستاتین با تراکم استخوان ران و کمر افراد فعال و غیر فعال

نویسنده:
پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعات گذشته بیانگر اهمیت حفظ انرژی کافی برای عملکرد نرمال هورمون ها در شکل گیری و استحکام استخوان ها است. گرلین و ابستاتین به ترتیب دو پپتید اشتهاآور و ضد اشتها هستند که در تعادل انرژی موثرند. با توجه به نقش فعالیت بدنی در تعادل انرژی و تراکم استخوان هدف از تحقیق حاضر بررسی مقدار و رابطه بین گرلین، ابستاتین، نسبت گرلین به ابستاتین با تراکم استخوان مردان 50-70 ساله فعال و غیر فعال است.
روش بررسی
این تحقیق یک مطالعه تحلیلی و از نوع موردی- شاهدی است. 30 مرد فعال و 30 مرد غیر فعال 50 تا70 ساله در تحقیق حاضر شرکت کردند. تراکم استخوان ران و مهره های کمر به روش Dual Energy X-ray Absorptiometry(DXA) و مقدار گرلین و ابستاتین پلاسمایی آن ها به روش الایزا اندازه گیری شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که مقدار تراکم استخوان ران، مهره های کمر و نسبت گرلین به ابستاتین در گروه فعال به طور معنی داری بیشتر از گروه غیر فعال است (05/0>P). نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که ببین گرلین، ابستاتین و نسبت گرلین به ابستاتین با تراکم استخوان مهره های کمر و ران رابطه معنی داری وجود ندارد.
نتیجه گیری
شرکت منظم در تمرینات ورزشی می تواند باعث افزایش تراکم استخوان و نسبت گرلین به ابستاتین در مردان 50-70 ساله می شود. به نظر می رسد که ارتباط یبن غذای دریافتی و سوخت و ساز استخوان که در تحقیقات گذشته دیده شده بود، متفاوت از ارتباط بین گرلین، ابستاتین و نسبت گرلین به ابستاتین با تراکم استخوان است.
زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1288489 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!