مقایسه تغییرات سیتوکینهای پیش التهابی و ارتباط آنها با شاخص های خون در گاوهای سالم و آلوده به تیلریا آنولاتا در شهرستان ارومیه

پیام:
چکیده:
تیلریوز بیماری تک یاختهای خونی و لنفوسیتی بوده که با علائم تب، زردی، کمخونی و مرگ در گاو دیده میشود. در بروز علائم بیماری واکنش التهابی نقش داشته که خود وابسته به تولید شاخصهای پیش التهابی است. در سال 1390 تعداد 26 و 68 راس گاو سالم و بیمار پس از انجام معاینات بالینی و انگل شناسی انتخاب گردیدند و شاخص های هماتولوزی و ایمونولوزی اندازه گیری شدند. ابتدا پارازیتمیدر خون محیطی گاوهای بیمار تعیین شده و سپس خون وریدی حاوی EDTA برای تعیین مقادیر هماتوکریت، هموگلوبین، تعداد لکوسیت ها، میزان پارازیتمیو نیز نمونه سرم برای اندازه گیری مقادیر -وTNF و، -و IL1 و 3-وIL جمعآوری شدند. نتایج بدست آمده با مقادیر پارامترهای فوق الذکر در گاوهای سالم و فاقد آلودگی مقایسه شدند. بر حسب تعداد اریتروسیتهای حاوی انگل تیلریا مشاهده شده در هر شان میکروسکوپی (5-1، 10-6 و 20-11 درصد گلبولهای قرمز) دام های مبتلا به سه گروه پارازیتمی خفیف، متوسط و شدید تقسیم شدند. پراکندگی و درصد گاوهای با پارازیتمیخفیف، متوسط و شدید شامل 53 راس (9/77%) آلودگی خفیف، 9 راس (3/13%) متوسط و 6 راس (8/8%) شدید بودند. بر این اساس بیشترین تعداد دامهای مبتلا در گروه با آلودگی خفیف و کمترین تعداد در گروه با آلودگی شدید قرار داشتند که این اختلاف بین گروه های پارازیتمی معنی دار بود (0.01 >P). کمترین درصد هماتوکریت و غلظت هموگلوبین و نیز بالاترین غلظت -وTNF و، -و IL1 و 3-وIL و بیشترین تعداد لکوسیتها در آلودگی شدید به تیلریا مشاهده شدند؛ ولی تعداد مونوسیتها در آلودگی متوسط بیشتر بودند. کمترین تعداد برای لکوسیتها و پایین ترین غلظت -وTNF و، -و IL1 و 3-وIL در آلودگی خفیف مشاهده شدند. در مجموع دامهای تحت مطالعه، میانگین درصد هماتوکریت و هموگلوبین با افزایش شدت آلودگی کاهش یافته و برعکس تعداد لکوسیتها و غلظت سیتوکینهای پیش التهابی افزایش می یابند. آنالیز واریانس یکطرفه تفاوت معنی داری تعداد لنفوسیتها و مونوسیتها و نیز مقادیر شاخص های پیش التهابی گرو ه های گاو با آلودگی های خفیف، متوسط و شدید را در (0.05 >P) و (0.01 >P) نشان داد. حداقل غلظت سیتوکینهای پیش التهابی در گروه کنترل و حداکثر آنها در گروه با آلودگی شدید به تیلریا مشاهده گردید. بین درصد هماتوکریت و غلظت هموگلوبین با شاخص های پیش التهابی ارتباط معکوس و معنی دار (0.01 >P) بوده و بین شاخص های پیش التهابی ارتباط مستقیم و معنی دار (0.01 >P) مشاهده شد. شاخص های پیش التهابی با تمامی پارامترهای خون به استثناء درصد هماتوکریت و هموگلوبین در ارتباط بودند. بالاترین ضریب همبستگی بین شاخص های پیش التهابی (89/0=r) و پائین ترین آنها بین پارامتر های لکوسیتی (22/0=r) دیده شدند. نتیجه اینکه سیتوکینهای پیش التهابی پاسخی مناسب در عفونتهای تیلریا بوده و میتوانند نشانگرهای مناسبی در ارزیابی گاوهای مبتلا به تیلریا آنولاتا باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1291236 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!