بررسی میزان آمادگی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای مواجهه با حوادث غیرمترقبه

پیام:
چکیده:
مقدمه
حوادث غیرمترقبه و بلایا، اغلب وقایعی غیرقابل کنترل هستند که در سراسر دنیا و همچنین ایران نیز اتفاق می افتند. مراکز درمانی به ویژه بیمارستان ها، که نقش مهمی در درمان مصدومان و مجروحان و موفقیت در زمان بحران ها را ایفا می کند نیازمند آمادگی مناسب هستند. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان آمادگی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای مواجهه با بحران طراحی شده است.
روش ها
این مطالعه به روش مقطعی -توصیفی در سال 1390 و در شش بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام پذیرفت. داده ها با استفاده از چک لیستی که پایایی آن در حد قابل قبول برآورد شد، روایی آن نیز به وسیله صاحب نظران در دسترس مورد تایید قرار گرفت، گردآوری گردید و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 تحلیل شد.
نتا یج: بیمارستان های مورد پژوهش با کسب 30% از امتیاز کل مربوط به پذیرش، کمترین آمادگی را از لحاظ مقابله با بحران برخوردار بودند. اورژانس (54%)، پشتیبانی (57%) و ترافیک (58%) همچنان از وضعیت متوسطی برخوردار بودند، اما نسبت به سایر عوامل در وضعیت بهتری قرار داشتند. همچنین بیمارستان های مورد پژوهش از حیث نیروی انسانی، ساختار و تشکیلات به ترتیب با امتیاز 77% و 66% در وضعیت خوب قرار داشتند و از نظر فضای فیزیکی (47%)، نمودار عملکرد (44%) و پروتکل ها (40%) از وضعیت متوسط برخوردار بودند.
بحث و نتیجه گیری
مطابق با استانداردهای لازم برای مدیریت بحران در شرایط اضطراری بیمارستان های مورد مطالعه در تبریز با داشتن آمادگی متوسط در زمینه های اورژانس، تخلیه و انتقال، ترافیک، ارتباطات، امنیت، آموزش، پشتیبانی، نیروی انسانی و مدیریت و مخصوصا پذیرش نیاز به بهبود دارند و ضروری است تدابیر مناسبی در این زمینه اتخاذ گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1293946 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!