بررسی عوامل موثر بر انتخاب نوع زایمان و نگرش زنان باردار مراجعه-کننده به بیمارستان های ملکی سازمان تامین اجتماعی در سال 1392

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
انجام عمل سزارین معمولا محدود به مواردی است که زایمان از طریق مسیر طبیعی امکان پذیر نیست یا با خطرات جدی برای جنین و مادر همراه است. بنابراین، انتظار می رود، عمل سزارین موارد استفاده اندک و مشخصی داشته باشد و نرخ آن از حد معینی فراتر نرود. متاسفانه، امروزه شیوع سزارین در کشور بیشتر از حد قابل قبول آن گزارش می شود. فقدان آگاهی از عوارض سزارین و نگرش منفی نسبت به زایمان طبیعی، از علت های افزایش تمایل زنان باردار نسبت به سزارین می باشد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی عوامل موثر بر شیوه های انتخاب زایمان و نگرش زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان های ملکی سازمان تامین اجتماعی درسال 1392 می باشد.
مواد و روش ها
این تحقیق، یک پژوهش توصیفی – تحلیلی و مقطعی است. در این مطالعه، 2521 مادر باردار که در تابستان 1392، به 67 بیمارستان ملکی سازمان در سراسر کشور مراجعه کرده، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده مورد بررسی قرارگرفته اند. جهت جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه ای شامل خصوصیات دموگرافیک، سوالات دلایل انتخاب سزارین و نگرش سنجی نسبت به زایمان طبیعی و سزارین که با نظرخواهی از ماماها و متخصصان زنان و زایمان تهیه و پس از تایید پایایی آن با روش بازآزمایی، از طریق مصاحبه با مادران بادار تکمیل گردیده-است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار SPSS 22 و آزمون های کای دو و T استفاده شده است.
یافته ها
میانگین سنی مادران، 21/0± 64/27 و 7/57 درصد از آنها نیز تحصیلات بالاتر از دیپلم داشته اند. میزان سزارین در زنان مورد مطالعه، 7/50 درصد بوده است. تمایل 57 درصد زنان به سزارین، بیشتر از حد متوسط بوده است (001/0p<). مهم ترین دلایل آنان برای انتخاب سزارین، بی دردی مراحل عمل، وارد نشدن آسیب به جنین، پیشگیری از پارگی و تغییر شکل دستگاه تناسلی، عدم نیاز به معاینات مکرر و پیشنهاد پزشک یا ماما بوده است. ارتباط آماری معناداری بین نوع زایمان فعلی مادران با سن مادران، سن همسران، سن ازدواج، سطح تحصیلات، شغل، درآمد، زایمان قبلی، تعداد بارداری، سابقه ی مرده زایی، نازایی و سقط جنین و سابقه ی سزارین فامیلی مشاهده شده است(001/0p<). همچنین، بین نوع نگرش مادران نسبت به سزارین با سطح آگاهی آنها ارتباط آماری معناداری مشاهده گردیده (001/0p<)، اما بین نگرش به زایمان طبیعی با سطح آگاهی مادران ارتباطی دیده نشده است (31/0p=).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این تحقیق و ارتباط معنادار میان نوع نگرش به سزارین و انتخاب آن، ضروری است تا جهت مقابله با افزایش بی رویه سزارین و رسیدن به حد مطلوب و قابل قبولی از این نوع زایمان (سزارین)، اقدامات لازم جهت افزایش آگاهی زنان نسبت به مزایای زایمان طبیعی و معایب سزارین انجام شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
310
لینک کوتاه:
magiran.com/p1295075 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!