بررسی تاثیر ناهمگنی بافت ریه بر توزیع دز نقاط قبل و بعد از ریه در الکترون درمانی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به استفاده وسیع از باریکه های الکترونی در تابش دهی ناحیه قفسه سینه و امکان قرار گرفتن تمام یا قسمتی از بافت ریه در مسیر این پرتوها و همچنین عدم قطعیت های قابل توجه در محاسبه میزان دز به علت وجود این بافت ناهمگن، بررسی تاثیر ناهمگنی ریه بر توزیع دز نقاط قبل و بعد از ریه در الکترون درمانی ضروری است.
روش بررسی
صفحات چوب پنبه ای معادل بافت ریه، با ضخامت های مختلف 1، 2 و 3 سانتی متر درون فانتوم آب قرار گرفتند و برای انرژی های 9 MeV، 12 MeV و 15 MeV تولید شده توسط دستگاه شتابدهنده خطی زیمنس پریموس پلاس و در میدان های 2r = 5، 10×10 و 15×15، دزیمتری مطلق با اتاقک یونش PPC40 قبل و بعد از این صفحات انجام شد. در این مطالعه نیمه تجربی، ضرایب تصحیحی با استفاده از روش SSD موثر محاسبه و در داده های اولیه اعمال شد. برای انجام مقایسه های بعدی جهت بررسی صحت روش CET، دزیمتری در عمقهای 5/1، 8/1، 2/2، 5/2 و 5/3 سانتی متری درون فانتوم همگن آب نیز صورت گرفت.
یافته ها
پس از اعمال ضرایب تصحیح در داده های اولیه، به ازای هر سه ضخامت از بافت ناهمگن، در تمامی انرژی ها و میدان ها، میزان دز قبل از ناهمگنی، از دز نقطه متناظر هم عمقش در محیط همگن، کمتر و میزان دز بعد از ناهمگنی از دز نقطه متناظر هم عمقش در محیط همگن، بیشتر است. همچنین، درصد خطای تعیین دز به روش CET نسبت به اندازه گیری مستقیم، در میدان 2r = 5 و در انرژی 9 MeV نسبت به سایر انرژی ها و میدان ها بالاتر است و در همه انرژی ها، در میدان 2r = 5، با افزایش ضخامت بافت ناهمگن، درصد خطای روش CET افزایش می یابد.
نتیجه گیری
بافت ناهمگن معادل ریه باعث کاهش دز جذب نقاط قبل از ناهمگنی و افزایش دز جذب نقاط بعد از آن (نسبت به نقطه متناظرش در محیط همگن) می شود. همچنین در انرژی و میدان کوچکتر درصد خطای روش CET به صورت معنی داری بالاست و بکارگیری آن در موارد مشابه توصیه نمی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
315
لینک کوتاه:
magiran.com/p1295426 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!