نگرش زنان 40-60 ساله شهر اهواز نسبت به یائسگی و ارتباط آن با عوامل دموگرافیک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یائسگی یکی از مراحل انتقال طبیعی رشد است که می تواند تغییرات جسمی، ذهنی، اجتماعی و روانی خاصی را ایجاد کند. نگرش زنان چه قبل از یائسگی و چه بعد از یائسگی نسبت به این پدیده، از جمله مسایل مطرح است. هدف از این مطالعه، بررسی نگرش زنان 40-60 ساله نسبت به پدیده یائسگی و تعیین برخی عوامل مرتبط با آن بود.
روش بررسی
این پژوهش، یک مطالعه مقطعی است که بر روی 400 نفر از زنان 40-60 ساله شهر اهواز در سال 1391 انجام شد. ابزارهای گردآوری اطلاعات، پرسش نامه های اطلاعات دموگرافیک و نگرش بودند که با مصاحبه تکمیل شدند. نمرات مربوط به نگرش به دامنه 0-20 تبدیل شدند. عدد بزرگتر نشان دهنده نگرش بهتر نسبت به یائسگی بود. امتیاز نگرش 10 و کمتر از آن به عنوان نگرش بد و نگرش بیشتر از 10 به عنوان نگرش خوب در نظر گرفته شد. داده هابا نسخه 16 نرم افزار SPSSو با استفاده از آماره های توصیفی، تست های تی و آنووا در سطح معنادار 5 درصد آنالیز شدند.
یافته ها
میانگین نمره نگرش افراد نسبت به یائسگی 3/3±4/14 بود. 5/14 درصد افراد (58 نفر) نگرش منفی و 5/85 درصد (342 نفر) نگرش مثبتی نسبت به یائسگی داشتند. امتیاز نگرش به یائسگی با میزان درآمد (0001/0>P) و سطح تحصیلات (02/0=P) ارتباط معناداری نشان داد.
نتیجه گیری
اگرچه اکثر زنان شرکت کننده در مطالعه نگرش خوبی نسبت به یائسگی داشتند، اما تلاش جهت ارتقای هر چه بهتر آن ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
293
لینک کوتاه:
magiran.com/p1295429 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!