خصوصیات اپیدمیولوژیک و فراوانی طرح آناتومیکال بیماری کولیت اولسراتیو در مراجعین به بیمارستان امام خمینی (ره) شهر اهواز در سال های 1386-1390

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کولیت اولسروز از جمله بیماری های التهابی روده می باشد که هنوز علت دقیق آن مشخص نشده است. مطالعات انجام شده در نقاط مختلف دنیا نشان می دهد که طرح درگیری کولون و نیز اپیدمیولوژی آن بسیار متنوع می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی طرح درگیری کولون و نیز اپیدمیولوژی آن در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی (ره) شهر اهواز در سال های 1386-1390 می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه گذشته نگر، اطلاعات 98 بیمار مبتلا به کولیت اولسروز که در طی 5 سال به بیمارستان امام خمینی (ره) شهر اهواز مراجعه کرده بودند و وجود بیماری در آنها به وسیله کولونوسکوپی یا پاتولوژی ثابت شده بود، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین سنی بیماران 14/2±95/38 سال بود و 8/42 درصد از بیماران در رده سنی 31-50 سال بودند. تعداد بیماران مرد 53 و زن 45 نفر بودند و نسبت مرد به زن 18/1 بوده است. بیشترین درگیری کولون مربوط به ناحیه رکتوسیگموئید (4/21 درصد) و پان کولیت (4/19) درصد بود. اگرچه 52 درصد از بیماران فاقد هرگونه بیماری دیگری بوده اند، اما در بین بیماری های زمینه ای آنمی بیشترین فراوانی (3/16درصد) را دارا بوده است.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه، شایع ترین طرح درگیری کولون در بیماران کولیت اولسروز در سال های مورد بررسی، مربوط به ناحیه رکتوسیگموئید بوده و الگوی غالب جنسیتی در این بیماری از زن به مرد تغییر یافته بطوری که تعداد مردان مبتلا بیش از زنان بوده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
275
لینک کوتاه:
magiran.com/p1295430 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!