اعضای هیات علمی نقش رهبری برنامه درسی در دوره تحصیلات تکمیلی را چگونه می بینند؟: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نایاب ترین منبع در دنیای امروز، استعداد رهبری است که قابلیت هدایت مستمر سازمان ها به سمت موفق شدن در دنیای فردا را داشته باشد. نظر به اهمیت رهبری برنامه درسی در گروه های آموزشی، این مطالعه جهت پاسخ به سوال «اعضای هیات علمی نقش رهبری برنامه درسی دوره تحصیلات تکمیلی را چگونه می بینند؟» طراحی شد.
روش کار
در پژوهش کیفی حاضر و بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف، با اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان که در تحصیلات تکمیلی دارای سابقه، علاقه و تجربه بودند، مصاحبه های نیمه ساختار یافته به عمل آمد. همه مصاحبه ها ضبط، دست نویس و تایپ گردید. سپس در نرم افزار MAXQDA نسخه 2007 وارد و کدگذاری، طبقه بندی و توصیف شد و مطابق روش «تحلیل محتوا» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
پس از مصاحبه با 18 نفر از اعضای هیات علمی با سابقه مدیریت و تجربه کافی در دوره تحصیلات تکمیلی، دستیابی به غنای اطلاعاتی، اشباع و تکرار داده ها حاصل شد. 500 کد از داده های تحقیق استخراج شد که در 5 طبقه اصلی (ارتقای جو آموزشی، تدوین، اجرا و نظارت و ارزیابی برنامه درسی، نوآوری و تسهیل تغییر و انطباق) دسته بندی گردید.
نتیجه گیری
مشارکت کنندگان در این مطالعه 5 طبقه اصلی و 18 طبقه فرعی را که نشان دهنده نقش های رهبری برنامه درسی بود، مطرح نمودند. این نقش ها در حوزه های قابل تطبیق و مقایسه با چرخه برنامه ریزی درسی یعنی تدوین، اجرا، نظارت بر اجرا، ارزشیابی و تغییر می باشد. علاوه بر آن، این نقش ها بر ارتقای جو آموزشی که زمینه، بستر و فراهم کننده زیرساخت ها و پیش نیازهای لازم برای چرخه برنامه ریزی درسی است، نیز تاکید دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 169
لینک کوتاه:
magiran.com/p1298989 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!