بررسی تاثیر استقرار استانداردهای مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای و مدیریت زیست محیطی بر عوامل محیطی و رضایت کارکنان در مجتمع صنعتی میلاد- یک مطالعه قبل و بعد

چکیده:
مقدمه
سازمان های دفاعی به طور فراینده ای علاقه مند به دستیابی و اثبات عملکرد صحیح ایمنی و بهداشت شغلی از طریق کنترل عوامل خطرزا متناسب با اهداف کلان و خط مشی ایمنی می باشند. این تحقیق با هدف بررسی وضعیت استقرار سیستم مدیریتی ایمنی و بهداشت حرفه ای و سیستم مدیریت زیست محیطی بر عوامل محیطی و رضایت کارکنان بود.
مواد و روش ها
این تحقیق یک مطالعه نیمه تجربی و از نوع قبل و بعد بود که در سال 1391 در مجتمع صنعتی میلاد با استناد به نتایج اندازه گیری آلاینده های شغلی و زیست محیطی انجام شد. گردآوری داده ها از طریق فرم و پرسش نامه ساختارمند بود. روایی پرسش نامه از طریق روایی محتوا و پایایی از طریق آلفای کرونباخ (81r=%) تایید شد. جامعه آماری پژوهش با استفاده از فرمول کوکران (95% = α) شامل 100 نفر از کارکنان با روش نمونه گیری تصادفی تشکیل دادند.
نتایج
پس از استقرار سیستم ها میانگین میزان شدت صدا از 54/79 دسی بل به 51/72 دسی بل کاهش، درصد ایستگاه های با میزان شدت روشنایی در حد مجاز از 8/30% به 4/70% افزایش و مقدار گازها و بخارات از2/14به 4/11 mg/m3 کاهش داشته است. در ارزیابی میزان ذرات معلق، گازهای منوکسیدکربن از 143/ 0به 062/0 و دی اکسیدکربن از 28/9 به 49/7 کاهش و در حد استاندارد بود. تحلیل رضایت سنجی کارکنان از وضعیت شرایط محیطی نشان داد اکثریت کارکنان جامعه آماری (7/88%) رضایت دارند.
بحث و نتیجه گیری
با استقرار سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای، عوامل محیطی در سازمان کنترل می گردد و با بهبود شرایط محیطی رضایت کارکنان افزایش یافته و عملکرد فردی و سازمانی بهبود می-یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1299127 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!