آیا شیوع کلونیزاسیون با پنوموسیستیس جیرووسی در مبتلایان به بیماری انسدادی مزمن ریوی با شرایط اکولوژیک و اقلیمی ارتباط دارد؟

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) از علل شایع مرگ و میر می باشد. نقش عوامل عفونی در ایجاد و تشدید این بیماری مشخص شده است. پنوسیستیس جیرووسی قارچ فرصت طلبی است که در افراد دارای نقص سیستم ایمنی منجر به پنومونی می شود. کلونیزاسیون با این ارگانیسم در مجاری تنفسی بعضی از افراد بدون علامت مبتلا به انواع بیماری های مزمن ریوی گزارش شده است. اخیرا شواهدی مبنی بر ارتباط کلونیزاسیون با این ارگانیسم و بیماری انسدادی مزمن ریه و همچنین شدت این بیماری مطرح شده است. هدف ما در این مطالعه بررسی شیوع کلونیزاسیون با این ارگانیسم در بیماران COPD به روش Real Time PCR و تعیین ارتباط آن با شدت بیماری بود.

روش کار

تعداد 60 بیمار مبتلا به COPD که شدت بیماری آنها بر اساس معیارهای BODE (خفیف، متوسط، شدید، خیلی شدید) تعیین گردید، تحت برونکوسکوپی و لاواژ برونکوآلوئولار (BAL) قرار گرفتند و نمونه مایع BAL بیماران از نظر کلونیزاسیون با پنوموسیستیس جیرووسی با روش Real Time PCR بررسی شد.

یافته ها

از مجموع 60 نمونه بررسی شده سه مورد (5%) از بیماران با پنوموسیستیس جیرووسی کلونیزه بودند.

نتیجه گیری

شیوع کلونیزاسیون با پنوموسیستیس جیرووسی در بیماران مبتلا به COPD در مقایسه با کشورهای توسعه یافته به میزان قابل ملاحظه ای پایین تر بود که این تفاوت می تواند بیانگر نقش عوامل اکولوژیک در کلونیزاسیون با این ارگانیزم باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1299594 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!