مدیریت اطلاعات طب سنتی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

باتوجه به گسترش روزافزون طب سنتی سازمان جهانی بهداشت به موضوع مدیریت اطلاعات طب سنتی و ضرورت دستیابی به دانش موجود از طریق تبادل اطلاعات صحیح و ایجاد شبکه های ارتباطی وهمچنین حفاظت و حمایت از منابع دانش طب سنتی اشاره کرده است. به کارگیری طب سنتی در کشورهای در حال توسعه وهمچنین کشورهای توسعه یافته به صورت روزافزونی در حال گسترش است. مطالعه حاضربه منظورتوسعه فرایندمدیریت اطلاعات طب سنتی صورت گرفته است.

مواد و روش ها

بررسی حاضر مطالعه توصیفی بوده که با استفاده ازکتب، مقالات، مجلات داخلی و خارجی تخصصی و سایر مستندات مکتوب در این زمینه همچنین سایت های قابل دسترسی اینترنت و بانک های اطلاعات الکترونیک صورت گرفته است.

یافته ها

باوجودگسترش روزافزون طب سنتی اطلاعات دراین زمینه توسعه نیافته است. گسترش اطلاعات از طریق منابع مبتنی بر وب، ارتباط مناسب با پزشکان وپکیج های اطلاعات دارویی سبب توسعه اطلاعات وکیفیت درمان می گردد. سازمان جهانی بهداشت به یک مرجع مناسب و معتبر برای تبادل اطلاعات صحیح طب سنتی تبدیل شده و پایگاه داده جهانی طب سنتی، یایگاه داده جهانی گیاهان دارویی و طبقه بندی اولیه فراورده های گیاهی راایجادنموده است. توصیه سازمان جهانی بهداشت در ارتباط با مستندسازی و نگهداری مدارک بالینی طب سنتی شامل: ثبت شکایت اولیه، تاریخچه ی پزشکی، یافته های بررسی فیزیکی، بررسی تشخیص و طرح درمان، رعایت محرمانگی و رضایت بیمار، بیمه و گزارشات قانونی می باشد.مستندسازی منسجم و مناسب منجربه ارزیابی وضعیت بیمار و پاسخ به درمان شده و عناصر داده باید جهت مقایسه استاندارد شوند. با توسعه سیستم پرونده الکترونیک سلامت در اینده امکان انتقال اطلاعات وجود دارد و همچنین ثبت اطلاعات و داده ها و ارزیابی وضعیت بیمار بهتر انجام می شود. سازمان جهانی بهداشت ترمینولوژی استاندارد بین المللی طب سنتی که به عنوان اطلاعات اساسی وبنیادی برای فهم بهتراقدامات، تحقیقات واموزش و ایجاد یک پایگاه داده برای بازیابی مقالات می باشدرامنتشرکرده است. فصل 23 کتاب ICD- 11 برای ایجاد طب سنتی مبتنی بر شواهد، ترمینولوژی، طبقه بندی تشخیص ها و مداخلات توسعه یافته است و به طور گسترده ای در پروژه طبقه بندی بین المللی طب سنتی (ICTM) که طیف وسیعی از دانش طب سنتی سرتاسر جهان را فراهم می کند استفاده می شود.

نتیجه گیری

باتوجه به توسعه طب سنتی تداخلات درمانی وعوارض دارویی طب سنتی وطب رایج سبب بروزخطر برای بیماران می شود. گسترش اطلاعات معتبروارتباط مناسب بیماران وپزشکان دراین زمینه راهگشاخواهدبود. مستندسازی استاندارد وجودپایگاه داده جهانی ونام گذاری وطبقه بندی بین المللی یکپارچگی اطلاعات وتوسعه امارجهانی رافراهم می کند. توسعه اطلاعات وفرایندمدیریت اطلاعات نقش گسترده ای دربهبورمراقبت بیماران دارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
159
لینک کوتاه:
magiran.com/p1299991 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!