نقش دو پروتئین FhaB1 و FhaB2 وابسته به سیستم ترشحی دو جزئی در چسبندگی اسنیتوباکتر بومانی ATCC19606 به سلول اپیتلیال انسانی

پیام:
چکیده:
هدف
اسنیتوباکتر بومانی توانایی عجیبی برای کلونیزاسیون بر سطوح مختلف را داراست و چسبندگی روی سطوح به عنوان یک عامل بیماری زایی و اولین گام در انجام فرآیند کلونیزاسیون مطرح است. پروتئین های وابسته به خانواده سیستم ترشحی دوجزئی می تواند در چسبندگی باکتری نقش داشته باشد. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی، مطالعه و بررسی نقش پروتئین های این خانواده در چسبندگی اسنیتوباکتر بومانی به سلول اپیتلیال انسانی است.
مواد و روش ها
هومولوگ ژن های کد کننده پروتئین فیلامنت- هماگلوتینین وابسته به سیستم ترشحی دو جزئی در ژنوم اسنیتوباکتر بومانی با کمک نرم افزارهای بیوانفورماتیک در بانک ژنی تجزیه و تحلیل و سپس آغازگرها طراحی شد. بنابراین سازه های مورد نظر در ناقلpET22b سنتز و به سلول(BL21(DE3 ترانسفورم و سلول های تراریخت شده FhaB1، FhaB2 نامگذاری شدند. میزان بیان پروتئین های نوترکیب بر سطح غشای سلول مطالعه و در نهایت میزان چسبندگی و توانایی برای تشکیل بیوفیلم در سلول های نوترکیب، اسنیتوباکتر بومانی و سلول اشریشیا کلی(BL21(DE3 مقایسه شد.
نتایج
بررسی های بیوانفورماتیک نشان داد که این باکتری توانایی تولید دو نوع اگزوپروتئین FhaB1، FhaB2 را داراست. بیان پروتئین های نوترکیب بر سطح خارجی سلول های تراریخت شده، با آزمایش های وسترن بلات و الایزای سلول کامل تایید شد. آزمایش ها نشان داد که این سلول های نوترکیب و اسنیتوباکتر بومانی نسبت به سلول اشریشیا کلی BL21(DE3) توانایی بالاتری برای تشکیل بیوفیلم دارد. همچنین سلول های FhaB1، FhaB2 و اسنیتوباکتر بومانی نسبت به اشریشیا کلی BL21(DE3) به میزان بیشتری به سطح سلول های اپیتلیال ریه انسانی اتصال می یابند.
نتیجه گیری
سیستم ترشحی دو جزئی در اسنیتوباکتر بومانی یکی از عوامل چسبندگی و کلونیزاسیون بوده و از جمله عوامل بیماری زایی باکتری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1300983 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!