کریپتوسپوریدیوزیس در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به اسهال شهر کرمانشاه در سال 91-90

پیام:
چکیده:
زمینه
کریپتوسپوریدیوزیس بیماری ناشی از گونه های مختلف تک یاخته کریپتوسپوریدیوم می باشد. این بیماری در کودکان و نیز افراد ایمنوساپرس اهمیت بیشتری دارد. این مطالعه تعدادی از شاخص های اپیدمیولوژیک آلودگی به کریپتوسپوریدیوم درکودکان مبتلا و غیر مبتلا به اسهال مراجعه کننده به بیمارستان های شهر کرمانشاه را در سال های 91-90 مورد بررسی و مقایسه قرار داده است.
روش ها
در این مطالعه توصیفی480 کودک مبتلا به اسهال و 220 کودک غیر مبتلا به اسهال مراجعه کننده به برخی بیمارستان های شهر کرمانشاه مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات اپیدمیولوژیک بیماران با استفاده از یک پرسشنامه جمع آوری گردید. نمونه های مدفوع بیماران پس از تغلیظ با فرمالین اتیل استات و رنگ آمیزی با زیل نلسون اصلاح شده از نظر وجود اووسیست های کریپتوسپوریدیوم مورد بررسی میکروسکوپی قرار گرفته و شدت آلودگی در هر مورد با یک روش نیمه کمی مشخص گردید. اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 21 مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
از مجموع 700 کودک مورد بررسی 15 نفر (14/2 %) آلوده به کریپتوسپوریدیوم بودند. 9 نفر از بیماران دختر و 6 نفر پسر بودند. بیشترین و کمترین میزان آلودگی در بیماران مبتلا به اسهال به ترتیب در گروه سنی 6-4 سال (25/6 %) و 15-13 سال (83/0 %) مشاهده گردید. بین میزان آلودگی در مبتلایان به اسهال و افراد غیر اسهالی تفاوت آماری معنی داری دیده شد (05/0>P). همچنین شدت آلودگی در بیشتر کودکان (3/93%) +1 بود و بیشتر بیماران ساکن مناطق شهری بودند.
نتیجه گیری
هر چند که میزان کلی آلودگی به کریپتوسپوریدیوم نسبت به سال های گذشته کاهش قابل توجهی را نشان می دهد ولی به نظر می رسد که این آلودگی خصوصا در کودکان مبتلا به اسهال گروه های سنی زیر 5 سال باید همچنان مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
40 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1301109 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!