بررسی بیان mRNA سایتوکاین IL-18 در بافت مخاط معده ی بیماران مبتلا به عفونت هلیکوباکترپیلوری در استان چهارمحال و بختیاری

پیام:
چکیده:
زمینه
عفونت هلیکوباکترپیلوری با التهاب معده و ارتشاح سلول های پاسخ ایمنی به بافت مخاط معده مرتبط می باشد. چندین سایتوکاین از این سلول های التهابی ترشح می شوند که در نتیجه آن التهاب موضعی به وجود آمده، گسترش پیدا کرده و تداوم می یابد. عفونت های بالینی مختلف ممکن است الگوی بیان سایتوکاینی متفاوتی داشته باشند. گزارش شده که در عفونت هلیکوباکترپیلوری سایتوکاین هایی مانند IL-1 بتا، فاکتور نکروزدهنده تومور (TNFآلفا)، IL-17، IL-23 و IL-18 با التهاب بافت مخاط معده مرتبط می باشند اما جزئیات و ارتباط این سایتوکاین ها با الگوهای التهابی مختلف هنوز نامشخص است.
مواد و روش ها
میزان mRNAیIL-18 با استفاده از real-time PCR مورد سنجش قرار گرفت، بدین ترتیب کهTotal RNA از نمونه های بیوپسی 56 بیمار مبتلا به عفونت هلیکوباکترپیلوری و 50 بیمار که از لحاظ ابتلا به هلیکوباکترپیلوری منفی بودند اما التهاب معده داشتند با استفاده از معرف biozol طبق دستور کیت استخراج شد. با استفاده از1 میلی گرم از RNAی استخراج شده cDNAی اولیه ساخته شد و در مرحله بعد به منظور سنجش mRNAی IL-18، 2 میکرولیتر ازcDNA در دستگاه Rotor-Gene با استفاده از پروب اختصاصی و پرایمرهای اختصاصی PCR شد. همچنین ژن بتا اکتین به عنوان کنترل داخلی مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
در این مطالعه بیان mRNAی IL-18 در بیوپسی افراد آلوده به هلیکوباکترپیلوری در مقایسه با افراد غیرآلوده به طور معنی داری بالاتر بود.
نتیجه گیری
IL-18 ممکن است در پاسخ التهابی و پیشرفت پاسخ Th1 برعلیه عفونت هلیکوباکترپیلوری، و در ایجاد نتایج بالینی مختلف نقش مهمی داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
533 تا 541
لینک کوتاه:
magiran.com/p1301161 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!