اکتشاف عوامل موثر بر کیفیت خدمات درمانی اورژانس اطفال بر اساس نظرات پرستاران: یافته های یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
بیماران و مراجعین بیمارستان به عنوان مشتریان مراکز درمانی هستند. عوامل مختلفی در به وجود آمدن احساس رضایت و یا عدم رضایت در مراجعین به مراکز درمانی دخیل هستند. با توجه به اهمیت و ضرورت ارائه خدمات با کیفیت اورژانسی، مطالعه حاضر با هدف بررسی مفهوم کیفیت و عوامل موثر در ارائه خدمات درمانی با کیفیت از دیدگاه پرستاران اورژانس بیمارستان شهید مطهری ارومیه طراحی گردید.
مواد و روش کار
مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوی بوده است. ابزار گردآوری داده ها شامل مصاحبه چهره به چهره و بحث گروه متمرکز بوده است. انتخاب مشارکت کنندگان بر اساس نمونه گیری هدفمند و به تعداد 17 نفر از میان پرستاران، بخش اورژانس بوده که دارای تجربه عملی در زمینه ارائه خدمات اورژانسی بوده اند. گردآوری اطلاعات تا زمان حصول اشباع داده ها ادامه یافته است.
یافته ها
پژوهش حاضر نشان داد که از دیدگاه پرستاران کیفیت بهتر خدمات درمانی با تامین منابع فیزیکی شامل تجهیزات پیشرفته و مکانیزه و فضای فیزیکی مناسب مربوط می شود. مهم ترین عوامل موثر بر ارائه خدمات درمانی با کیفیت شامل مهارت و کارایی کارکنان و منابع فیزیکی شناسایی شدند و مهم ترین موانع در ارائه خدمات با کیفیت اورژانسی نیز مربوط به فضای ناکافی اورژانس، آموزشی بودن بیمارستان، فرایندهای طولانی ارائه خدمات، فرهنگ مردم و دیدگاه ناصحیح ایشان در مورد خدمات اورژانس و ازدحام مردم در اورژانس می باشند.
بحث و نتیجه گیری
پژوهش نشان داد کیفیت بهتر خدمات با تامین منابع فیزیکی صورت خواهد گرفت جهت حصول این امر و ارائه خدمات با کیفیت، اصلاح و بازنگری در فرایندهای جاری، ارائه آموزش های مستمر برای کارکنان در تمامی حوزه های موردنیاز و استفاده از راه کارهای تشویقی و انگیزشی برای جلب مشارکت فعالانه کارکنان می بایست موردتوجه قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
361 تا 372
لینک کوتاه:
magiran.com/p1301283 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!