مطالعه میزان تطابق نمایه های انتهای کتاب های فارسی حوزه کتابداری و اطلاع رسانی با استانداردهای ایزو 999 و بی. اس.3700

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هدف اصلی این مطالعه آن است که کتاب های فارسی حوزه کتابداری و اطلاع رسانی از نظر برخورداری از نمایه انتهایی و میزان رعایت استاندارد های نمایه سازی ایزو 999-1996 و بی. اس. 3700 مورد بررسی قرار گیرند.
روش
روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی پیمایشی است و جامعه آماری شامل کلیه کتاب های علمی فارسی تالیفی و ترجمه شده مربوط به حوزه علوم کتابداری و اطلاع رسانی است که از ابتدای سال 1385 تا پایان سال 1391 منتشر شده اند و دارای نمایه انتهایی کتاب هستند. برای گردآوری داده ها از سیاهه وارسی منطبق با استانداردهای نمایه سازی ایزو 999-1996 و بی. اس. 3700 استفاده شده است.
یافته ها
یافته های مطالعه نشان داد از مجموع 424 عنوان کتاب بررسی شده، 26% آن ها دارای نمایه انتهایی و 71% نیز بدون نمایه هستند. در کل میزان رعایت ملاک های ارزیابی در نمایه های پایان کتاب های کتابداری و اطلاع رسانی 56% است.
نتیجه گیری
نتایج حاصل نشان داد که درصد تهیه نمایه انتهای کتاب برای کتاب های حوزه کتابداری و اطلاع رسانی در شرایط نسبتا مطلوب تری در مقایسه با سایر حوزه های علمی قرار دارد اما با توجه به اهداف و کارکردهای رشته کتابداری رعایت استانداردها در نمایه پایان کتاب ها، ضعیف بوده است. زمانبر بودن تهیه نمایه، کمبود وقت و تعجیل در انتشار و عرضه کتاب، مسائل اقتصادی، کمبود نیروی متخصص و عدم پی بردن به اهمیت نمایه از جمله موانع تهیه نمایه برای کتاب ها هستند و آموزش راهکار اصلی برای بهبود وضعیت نمایه سازی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1301855 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!