انگیزه ها و موانع موثر در رفتار خود آرشیوی اعضای هیئت علمی علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
این پژوهش باهدف بررسی رفتار خود آرشیوی اعضای هیئت علمی علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران و کشف انگیزه ها و موانع موثر بر این رفتار انجام شده است. پیش بینی میزان خود آرشیویاعضا توسط عوامل موثر بر خود آرشیوی، از دیگر اهداف موردنظر پژوهش است.
روش
پژوهش از نوع کاربردی و روش توصیفی پیمایشی است. جامعه مورد مطالعه، کلیه اعضای هیئت علمی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایران هست که به صورت سرشماری انتخاب شده اند.
یافته ها
طبق نتایج پژوهش، بر اساس افراد میزان خود آرشیوی تولیدات علمی توسط اعضای هیئت علمی علم اطلاعات و دانش شناسی، متوسط به بالا است، و خود آرشیوی در وب سایت های شخصی و سازمانی رایج تر از مخازن سازمانی و موضوعی است. مولفه شهرت به عنوان مهم ترین انگیزه و مولفه ملاحظات حق تالیف مهم ترین مانع در رفتار خود آرشیوی اعضای هیئت علمی شناخته شد. بر اساس نتایج از بین 10 عامل تنها مولفه شناخت حرفه ای در سطح معنی داری 95% اطمینان قادر به پیش بینی میزان خود آرشیوی تولیدات علمی اعضا در وب سایت های دسترسی آزاد می باشد.
نتیجه گیری
اعضای هیئت علمی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران از دسترس پذیر نمودن آثار خود به صورت آزاد استقبال می کنند. ولیکن موانعی مانند حق تالیف بر سر این راه قرار دارد که چاره اندیشی برای رفع آن می تواند به بهبود وضعیت موجود کمک کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
118 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p1301985 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!