بررسی کیفیت مجلات حوزه زنان و مامایی در پایگاه ISI و Scopus بر اساس شاخص های رتبه بندی مجلات

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه تعدد و کیفیت نامعلوم مجلات حیطه های مختلف علوم پزشکی، پژوهشگران را در انتخاب مجله مناسب برای انتشار نتایج تحقیقات علمی سردرگم کرده است. شاید معیارهای سنجش کیفیت مجلات بتوانند این مشکل را تا حدودی حل کنند؛ لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی کیفیت مجلات حوزه زنان و مامایی بر اساس شاخص های رتبه بندی مجلات در پایگاه های اطلاعاتی معتبر انجام شد.
روش کار
این مطالعه به صورت توصیفی تحلیلی و به روش علم سنجی انجام شد.اطلاعات مورد نیاز این مطالعه که شامل تمامی مجلات نمایه شده حوزه زنان و مامایی در پایگاه Scopus بود، در اردیبهشت 1392 از پایگاه های ISI، Pubmed و Scopus استخراج شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Minitab (نسخه 17) و SPSS (نسخه 22) و آزمون های کولموگروف- اسمیرنوف و ضریب همبستگی اسپیرمن انجام شد. میزان p کمتر از 0/05 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
89(60/14%) مجله از 148 مجله مورد نظر نمایه شده در پایگاه Scopus مجله در Pubmed و 78 مجله (52/70%) در ISI نمایه می شوند. 57/42% مجلات در دو کشور انگلستان و آمریکا منتشر می شوند. میانگین ضریب تاثیر، SJR و عامل ویژه مجلات حوزه زنان و مامایی به عنوان شاخص های رتبه بندی مجلات به ترتیب 1/428±1/825، 0/459±0/495 و 0/011±0/00766 بود. ضریب همبستگی اسپیرمن بین ضریب تاثیر و SJR برابر با 0/0895بین ضریب تاثیر و عامل ویژه 0/819 و بین SJR و عامل ویژه 0/801 بود.
نتیجه گیری
بین شاخص های ضریب تاثیر، عامل ویژه و SJR مجلات حوزه زنان و زایمان در پایگاه ISI و Scopus ارتباط معناداری وجود دارد. شاخص عامل ویژه و SJR می توانند معیاری مناسب تری نسبت به ضریب تاثیر باشند، اما علی رغم کمبودهای ضریب تاثیر، این ابزار به دلیل پذیرش همگانی در مجامع علمی، در دسترس بودن و سهولت کاربرد نمی تواند نادیده گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1303987 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!