بررسی اثرات آنتی باکتریال عصاره اتانولی برگ گیاه مورد(Myrtuscommunis L) علیه سوش های اشرشیاکلی مقاوم به آنتی بیوتیک

پیام:
چکیده:
مقدمه
گسترش مقاومت به آنتی بیوتیکها در بین باکتری های بیماری زای انسانی باعث تلاش برای یافتن یک عامل ضد میکروبی جدید شده است. هدف از این مطالعه بررسی اثر عصاره اتانولی مورد(MyrtuscommunisL) علیه سویه های اشرشیاکلی مقاوم به آنتی بیوتیک های مختلف جدا شده از عفونت های ادراری می باشد.
روش پژوهش:عصاره گیاهی مورد با استفاده از دستگاه خلاء از مرکز(روتاری) تهیه شد.30 سویه اشرشیاکلی از عفونت ادراری بیماران بستری در بیمارستان شهرستان زابل جداسازی شد. حداقل غلظت بازدارندگی و حداقل غلظت کشندگی عصاره گیاه مورد در غلظت های مختلف با روش رقت سازی در چاهک برروی باکتری ها تعیین شد. حساسیت سویه ها به چند آنتی بیوتیک با روش استاندارد دیسک دیفیوژن کربی- بائر مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد اشرشیاکلی جدا شده به ترتیب مقاوم به آنتی بیوتیکهای تتراسیکلین(3/63درصد)، اریترومایسین(6/56درصد)، سفکسیم(40درصد) و سفتازیدیم(6/26درصد) بودند و همچنین نتایج حاصل از عصاره گیاهی نشان داد در غلظت ml/ mg10عصاره اتانولی مورد بیشترین مهار کنندگی را داشته است که 24 سویه اشرشیاکلی در این غلظت مهار شده اند.
نتیجه گیری
به طور کلی عصاره گیاه مورد توانایی مهار سویه های اشرشیاکلی مقاوم به چند آنتی بیوتیک را دارد. مطالعه ما استفاده از عصاره این گیاه را به عنوان یک عامل ضد میکروبی ثابت کرد. پژوهش های بیشتری قبل از استفاده درمانی لازم است انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1304004 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!