بررسی تاثیر آرام سازی عضلانی بنسون بر میزان مقادیر همودینامیک قلبی در بیماران کاندید کاتتریسم قلبی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از شایع ترین روش های تشخیصی و درمانی در بیماری های قلبی، کاتتریسم قلبی می باشد که باعث افزایش مقادیر همودینامیک قلبی بیماران می شود. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر آرام سازی عضلانی بنسون بر میزان مقادیر همودینامیک قلبی در بیماران کاندید کاتتریسم قلبی است.
مواد و روش ها
این پژوهش مطالعه ای نیمه تجربی است که 118 بیمار کاندید کاتتریسم قلبی بستری در بخش های قلب بیمارستان امام خمینی تهران در دو گروه آزمون و کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند. ابراز جمع آوری اطلاعات شامل برگه های مشخصات جمعیت شناختی، مشاهدات و ثبت مقادیر همودینامیک بود. پس از فراهم نمودن آمادگی های لازم برای بیماران، نوار صوتی آرام سازی بنسون با صدای پژوهشگر ضبط شد سپس نوار ضبط شده همراه با هدفون در اختیار بیماران گروه آزمون قرار گرفت تا به مدت 20 دقیقه به کار ببرند و قبل و بعد از انجام مداخله مقادیر همودینامیک قلبی شامل فشارخون سیستول و دیاستول و نبض سنجش شد. همچنین در گروه کنترل یک ساعت قبل و بلافاصله قبل از کاتتریسم قلبی این مقادیر سنجش و ثبت شدند. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد در گروه آزمون و کنترل بین مقادیر همودینامیک قلبی (فشار خون سیستول و دیاستول و تعداد نبض بیماران) از لحاظ آماری اختلاف معنی دار وجود دارد (001/0>p).
نتیجه گیری
آرام سازی عضلانی بنسون در کاهش مقادیر همودینامیک قلبی بیماران کاندید کاتتریسم قلبی موثر است و بنابراین پیشنهاد می شود از این روش مکمل قبل از عمل کاتتریسم قلبی استفاده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p1304704 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!