تاثیر آموزش خوشبینی از طریق نمایش فیلم بر کفایت اجتماعی دانش آموزان

چکیده:
زمینه و هدف
خوش بینی، تمایل به انتخاب امیدوارانه ترین دیدگاه است و به یک آمادگی عاطفی و شناختی در خصوص اینکه چیزهای خوب در زندگی مهم تر از چیزهای بد است اشاره دارد. از طرفی دیگر، کفایت اجتماعی یکی از سازه های اصلی بهداشت روان است و به عنوان توانایی افراد برای عمل به شیوه سازگارانه متناسب با سن و توانایی شناختی تعریف می شود. توسعه کفایت اجتماعی به عنوان یکی از بهترین پیش بینی کننده های رفتاری، موفقیت علمی و اجتماعی، مشکلات عاطفی و رفتاری در زمان حال و آینده فرد در نظر گرفته می شود. هدف مطالعه تعیین تاثیر آموزش خوش بینی از طریق نمایش فیلم بر کفایت اجتماعی دانش-آموزان پسر مدارس دبیرستان شهر شیراز بوده است.
مواد و روش ها
این مطالعه نیمه تجربی با نمونه 240 نفری و گروه مداخله و کنترل انجام شد. محتوای آموزشی طی دو جلسه ارائه گردید و از روش های بحث گروهی و پرسش و پاسخ استفاده گردید. داده ها با استفاده از پرسشنامه کفایت اجتماعی فلنر جمع آوری شد و توسط نرم افزار SPSS19 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها
تمام عامل های کفایت اجتماعی شامل مهارت رفتاری (189.35±31.09)، آمایه انگیزش و انتظارات (33.06±8.94)، مهارت شناختی (15.65±3.83) و مهارت هیجانی (16.58±3.78) در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بعد از آموزش افزایش معناداری پیداکرده بودند (p<0.001).
نتیجه گیری
نتایج نشان دهنده تاثیر فیلم آموزشی خوش بینی بر عامل های کفایت اجتماعی بودند با توجه به مشکلاتی زیادی که دانش آموزان در این سن با آن مواجه هستند، آموزش خوش بینی از طریق عامل های کفایت اجتماعی بر جنبه های مختلف زندگی آن ها می تواند موثر باشد و روابط بین فردی و اجتماعی آن ها را تقویت کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1305402 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!