تاثیر عصاره ی آبی و الکلی ژرانیوم (Pelargonium roseum) بر رشد تریکوموناس واژینالیس در شرایط برون تنی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تریکومونیازیس شایع ترین بیماری انگلی منتقله ی جنسی در سراسر جهان است. درمان اصلی این بیماری با مترونیداول صورت می گیرد، اما برخی گزارشات مقاومت دارویی به آن را مورد تائید قرار داده است. باتوجه به خواص درمانی گیاه ژرانیوم در طب سنتی، در این تحقیق اثر ضد تریکوموناسی آن در شرایط برون تنی مورد بررسی قرار گرفت.
موارد و
روش ها
برای انجام تحقیق تجربی حاضر 1203 فرد مراجعه کننده به مراکز درمانی کاشان به طور تصادفی مورد آزمایش قرار گرفتند و از این تعداد 23 نفر به تریکوموناس واژینالیس آلوده بودند. از این ایزوله ها، 3 نمونه در محیط TYI-S-33 کشت داده شد و تاثیر غلظت های 5/12، 25، 50، 100، 200، 400، 800، 1000 میکروگرم بر میلی لیتر عصاره ی الکلی و آبی ژرانیوم بر رشد تروفوزوئیت های تریکوموناس در 24، 48 و 72 ساعت پس از کشت سنجیده شد. هم چنین، تاثیر مترونیدا زول به عنوان داروی کنترل در غلظت های 025/0، 05/0، 1/0، 2/0، 4/0 میکروگرم بر میلی لیتر بر انگل مذکور مورد ارزیابی قرار گرفت. در همه موارد تعداد انگل زنده و مرده با رنگ آمیزی تریپان بلو شمارش گردید.
نتایج
یافته های این مطالعه نشان داد که عصاره الکلی و آبی ژرانیوم بر رشد تروفوزوئیت های تریکوموناس واژینالیس اثر ممانعت کنندگی دارد. IC50 عصاره الکلی و آبی ژرانیوم و مترونیدازول 24 ساعت پس از کشت به ترتیب، 63/27، 67/54 و 0326/0 میکروگرم بر میلی لیتر تعیین گردید.
نتیجه گیری
عصاره الکلی و آبی ژرانیوم اثر ضد تریکوموناسی داشته و اثرات ضد تریکوموناسی عصاره ی الکلی ژرانیوم به مراتب بیشتر از عصاره ی آبی آن می باشد. از آنجا که ژرانیوم یک داروی گیاهی است می تواند در مطالعات درون تنی نیز مورد بررسی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
369 تا 375
لینک کوتاه:
magiran.com/p1305524 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!